مادر و کودک

شیوه گرفتن آروغ نوزاد

آروغ نوزاد یکی از مهم ترین اقداماتی است که مادران باید آن را در نظر داشته باشند و شیوه های گرفتن آن را به نحو صحیح انجام دهند که به کودک هیچ گونه آسیب و صدمه ای وارد نشود. در زیر به مهم ترین روش های گرفتن آروغ اشاره شده است. دل درد یکی از مهم ترین مشکلات موجود در کودکان به ویژه نوزادان می باشد که ممکن است بر اثر عوامل مختلفی رخ دهد. در این مورد، با گرفتن آروغ نوزاد می توان به بهبود آن کمک کرد. متن زیر، اطلاعات بیشتری را در این باره ارائه می دهد.

شیوه گرفتن آروغ نوزاد

یکی از مهم ترین بیماری هایی که کودکان معمولاً با آن روبه رو می شوند، دل درد می باشد. بدین گونه که برخی از نوزادان ممکن است در ماه های اول تولد، دچار دل درد شوند، که این معضل هم برای خود نوزاد و هم برای والدین بسیار آزار دهنده می باشد و منجر به کلافه کردن افراد می شود. این بیماری یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای کودکان پیش آید و منجر به بهانه گیری و بی خوابی در آن ها شود و معمولاً  موجب می شود که کودک از خوردن شیر دوری کنند. زمانی که کودک دچار دل درد می شود، ممکن است دارای علائمی از قبیل تب، اسهال، استفراغ و یا بی قراری باشد.

یکی از مهم ترین دلایلی که منجر به ایجاد دل درد در نوزادان می شود، قولنج یا کولیک نوزاد است. این عارضه زمانی در نوزاد به وجود می آید که بدون داشتن هیچ گونه عارضه ای ساعت ها گریه و زاری می کند و بیش تر برای کودکان کمتر از 5 ماه این اتفاق رخ می دهد و زمانی است که نوزاد بدون هیچ دلیلی سه ساعت و یا بیش تر پشت سر هم گریه می کند و گریه های وی قابل کنترل نیست.

معمولاً کودکان در زمانی که در حال استفاده از شیر مادر و یا شیشه شیر می باشند، ممکن است هوا به همراه شیر از راه دهان به درون بدن آن ها نفوذ کند و منجر به ایجاد عوارضی از قبیل درد دل در آن ها شود، در این گونه موارد کودک برای خارج کردن هوای موجود در بدن خود باید عمل آروغ را انجام دهد. بنابراین، آروغ زدن به معنای خلاص شدن کودک از شر بخشی از هوایی که هنگام شیر خوردن وارد بدن خود کرده است، می باشد. آروغ نکردن مکرر و قورت دادن زیادی هوا به داخل بدن باعث می شود که کودک تف کند و یا به شکل گاز هوای موجود در بدن خود را خارج کند.

با توجه به اهمیت موضوع آروغ زدن در نوزادان، حال با این وجود، مادران باید یک سری از نکات را هنگام آروغ زدن نوزاد خود در نظر داشته باشند که در ادامه بحث به آن ها پرداخته می شود.

هنگامی گه کودک شروع به آروغ زدن می کند، مادر باید به آرامی نواحی پشت نوزاد را نوازش کند تا نوزاد به آرامی بتواند هوای موجود در بدن خود را بیرون کند. بنابراین، مادر باید کف دست خود را به حالت فنجان در آورده و بر روی پشت نوزاد خود بمالد. این حالت دست نسبت به زمانی که دست صاف می باشد، دارای اثربخشی بیشتری برای کودک می باشد.

زمانی که مادر متوجه شود که نوزاد در حال آروغ زدن می باشد و یا می خواهد این کار را انجام دهد، بهتر است که از یک دستمال یا حوله بر زیر چانه و یا روی شانه کودک قرار داده تا تف و آروغ های خیس کودک بر روی آن ریخته شود.

والدین باید در نظر داشته باشند که روش ها و حالت های مختلفی را برای آروغ زدن امتحان کنند که هم برای والدین و هم برای خود نوزاد راحت باشد. که معمولاً بسیاری از والدین از یکی از سه روش زیر استفاده می کنند. والدین باید عمودی نشسته و کودک را بر روی سینه خود نگه دارند، در حالی که با یک دست کودک را حمایت می کنند، چانه کودک را بر روی شانه خود قرار دهند و با دست دیگر به آرامی بر روی پشت نوزاد ضربه بزنند. افراد برای این که بتوانند به طرز بهتر و مؤثرتری این کار را انجام دهند پیشنهاد می شود که بر روی صندلی گهواره ای نشسته و آرام آرام کودک خود را در حین انجام این کار تکان دهند.

یکی از روش های دیگر این می باشد که کودک خود را در حالتی نشسته، بر روی زانوی خود نگه داشته و قفسه سینه و یا سر کودک خود را با یک دست نگه داشته و چانه کودک را در دست گرفته و با دست دیگر، به آرامی به پشت کودک ضربه بزنند تا به آرامی کودک بتواند فرایند آروغ را انجام دهد.

و حالت سوم نیز به این شکل می باشد که کودک را رو به شکم، بر روی پاهای خود خوابانده و سر کودک خود را حمایت کنند. در این جا، لازم است که فرد مطمئن باشد که سینه او بالاتر می باشد و سپس به آرامی بر پشت کودک ضربه بزند. حال، بهترین کار این است که کودک زمانی که از شیر استفاده می کند، مادر باید در نظر بگیرد که آروغ کودک را گرفته و سپس شروع به شیر دادن به کودک کند. بنابراین، مادران باید در نظر داشته باشند که کودک باید هر انس در حین تغذیه با شیشه شیر یا پس از هر 5 دقیقه  شیردهی، آروغ بزند.

گاهی اوقات هم چنین، ممکن است که کودک به دلیل گاز از خواب بیدار شود. بنابراین، مادران باید در جریان باشند که بلند کردن کودک برای آروغ زدن ممکن است او را دوباره بخواباند. همان طور که کودک بزرگ تر می شود، اگر کودک در طول یا بعد از هر شیر خوردن آروغ نزند. معمولاً به این معنی است که کودک یاد گرفته است که بدون بلعیدن هوای اضافی غذا بخورد. بنابراین، جای هیچ گونه نگرانی نیست.

ذکر این نکته ضروری می باشد که نوزادانی که کولیک دارند یعنی این که 3 ساعت یا بیش تر در طول روز به طور مداوم گریه می کنند، ممکن است در اثر بلعیدن هوای بیش از حد در حین گریه دچار گاز شوند که می تواند باعث ناراحتی آن ها شده باشد. در این گونه شرایط استفاده از قطره های ضد گاز راه موثری برای درمان قولنج یا گاز معده نیست و برخی از این داروها می توانند خطرناک باشند.

در بسیاری از مواقع کودکان تمایل بیش تری به آروغ زدن دارند. بنابراین، نوزادان بیش تر از کودکان بزرگ تر و بزرگسالان نیاز به آروغ زدن دارند. آنها تمام کالری خود را می نوشند، به این معنی که می توانند هوای زیادی را ببلعند. آروغ زدن کودک باید به صورت شبانه روزی وجود داشته باشد. حال زمانی اتفاق می افتد که کودک بعد از خوردن شیر، خواب می رود، در این گونه مواقع مادر باید به دنبال راهی برای آروغ زدن آن ها در حین خواب کودک باشد. بنابراین، اگر مادر نتواند آروغ کودک را بگیرد، کودک به طور طبیعی به خاطر گاز گیر کرده در شکم و با حالت ناراحتی و داشتن درد از خواب بیدار می شود.

بسیاری از اوقات پیش آمده است که کودک در حال شیر خوردن و یا در حال مکیدن شیشه شیر به خواب می رود. این اتفاق به ویژه در شب که نوزادان تمایل بیشتری به خوابیدن دارند بیشتر رایج می باشد. بنابراین، مادران باید در جریان باشند و این بسیار مهم است که کودک قبل از خوابیدن، آروغ بزند. برای انجام این کار، می بایست کودک را کمی به حالت عمودی قرار داد تا بتوان به شکم او فشار وارد کرد که بتواند به راحتی شروع به آروغ کند.

بنابراین، یکی از مهم ترین اقداماتی که مادران باید در راستای کمک به کودک خود انجام دهند، آروغ زدن کودک در هر بار شیر خوردن حتی در زمان خواب می باشد. زمانی که کودک مشغول خوردن شیر می باشد، ممکن است کمی هوا را به همراه با شیر مادر یا شیر خشک خود ببلعد. اما محبوس شدن حباب‌ های هوا در شکم او می ‌تواند قبل از این که واقعاً غذا خوردن را تمام کند، احساس ناراحتی و سیری کند. به همین دلیل است که آروغ زدن نوزاد برای بیرون آوردن هوای اضافی، بخش مهمی از فرآیند تغذیه است.

حال گه گاهی کودکان هنگام شیر خوردن می توانند شروع به سر و صدا کنند که این امر باعث می‌شود که هوای بیشتری را ببلعند، که منجر به بد اخلاقی  بیش تری در آن ها می شود و به دنبال آن، شروع به تف کردن می کنند. حال اگر کودک در زمانی که مشغول شیر خوردن می باشد شروع به اعتراض کرد، بلافاصله مادر باید آروغ کودک را گرفته و مطمئن شود که آیا ناراحتی موجود در کودک به خاطر وجود هوا در بدن کودک می باشد و یا خیر. بنابراین، مادران باید همواره در نظر داشته باشند که بتوانند میزان آروغ کودک را به روش هایی صحیح که نه باعث اذیت به کودک و نه باعث ناراحتی خودشان شود بگیرند. بدین ترتیب، کمک بسیار مؤثری به ایجاد آرامش در خلق و خوی کودک و خواب وی می کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *