موارد علمی

شربت آیزن سافت آپوویتال را بیشتر بشناسیم

شربت آیزن سافت آپوویتال با دارا بودن ویتامین ها و مواد معدنی از قبیل آهن، یکی از مهم ترین مکمل های غذایی برای کمک به رفع کم خونی می باشد که در متن زیر به اطلاعات بیشتری در این باره اشاره شده است.

شربت آیزن سافت آپوویتال را بیشتر بشناسیم

همه ما می دانیم که بدن افراد به ترکیبات و مواد بسیار زیادی نیازمند می باشد تا بتوانند در هماهنگی با یک دیگر به بهبود و تقویت عملکرد بدن و هم چنین کمک به انجام فعالیت های روزانه فرد بسیار کمک کننده باشند. به گونه ای که اگر یکی از آن ها در بدن فرد دچار کمبود شده باشد، به فرد احساس کسلی و خستگی و سایر عوارض دیگری دست می دهد که نمی تواند فعالیت های خود را به طور منظم و سریع انجام دهد. بنابراین، فرد همواره باید از وجود ترکیبات و عناصر موردنیاز در بدن خود اطمینان حاصل نماید و در صورت مشاهده هر گونه کمبود عناصری، با استفاده از مصرف انواع مکمل ها و مواد غذایی سرشار از ترکیب موردنظر و یا با مراجعه به پزشک، نسبت به تأمین آن ترکیب یا مواد در بدن خود اقدامات لازم و مؤثری را انجام دهد. از جمله یکی از مهم ترین مواد و ترکیبات معدنی که مورد نیاز بدن افراد می باشد، آهن است که می توان آن را مهم ترین عنصر در شکل گیری خون در بدن دانست. عنصر آهن می تواند به سنتز کردن نمونه ای از پروتئین در سلول های خونی افراد کمک های مؤثری کند که به این عمل هموگلوبین گفته می شود. از جمله مهم ترین عملکرد هموگلوبین این است که به انتقال دادن اکسیژن از ریه ها به تمام سلول های بدن کمک های بسیار مؤثری می کند. اهمیت ترکیب آهن در بدن به گونه ای است که اگر افراد به میزان لازم و کافی از عنصر مورد نظر را در بدن خود نداشته باشند، میزان اکسیژن گیری در بدن فرد کاهش پیدا می کند که این یکی از مهم ترین علل خستگی و ضعف افراد در انجام کارها می باشد.

علاوه بر این، کمبود آهن در بدن هم چنین می تواند منجر به ایجاد کم خونی در بدن فرد شده که کم خونی نیز به نوبه خود منجر به بیماری های دیگری در فرد می شود. زمانی که فرد به بیماری کم خونی دچار می شود به این معنا است که گلبول های قرمز بدن وی به کمتر از حد طبیعی رسیده است و هم چنین میزان هموگلوبین خون در بدن کاهش پیدا کرده است. زمانی که چنین شرایطی را در فرد شاهد باشیم به این معنا می باشد که در فرآیند خون و اکسیژن رسانی به سلول ها و بافت های بدن فرد مشکلاتی ایجاد شده است. حال چگونه متوجه شویم که فرد دچار کم خونی شده است؟ از مهم ترین نشانه هایی که حاکی از کم خونی در فرد است را می توان به رنگ پریدگی، سردی بدن، ریزش مو، کم شدن میزان انرژی فرد برای انجام فعالیت های روزانه و سایر دلایل دیگر اشاره کرد. بنابراین، می توانیم بیان کنیم که مقدار مورد نیاز آهن بدن در سنین مختلف، متفاوت می باشد و افراد در هر دوره ای از زندگی از دوران جنینی گرفته تا کودکی، نوجوانی، بزرگسالی و بارداری به آهن نیاز دارند.

زمانی که بدن افراد میزان آهن کمتری را داشته باشد باعث به وجود آمدن مشکلات جبران ناپذیری در فرد می شود. افراد با مصرف کردن برخی از مواد غذایی سرشار از آهن، می توانند آهن موردنیاز بدن خود را تأمین کنند. علاوه بر این، استفاده از انواع مکمل های سرشار از آهن نیز می تواند در این زمینه بسیار مؤثر و اثربخش باشد. حال لازم به ذکر است که بیان شود که برخی از افراد همواره باید به میزان آهن موجود در بدنشان توجه خاصی داشته باشند و در صورت هر گونه احساسی از کمبود آهن در بدن خود باید اقدامات لازم را انجام داده مثلاً از انواع مکمل ها استفاده کنند تا بتواند میزان آهن موردنیاز بدن خود را تأمین کنند. از جمله این افراد می توان به زنان باردار، زنانی که دارای خون ریزی ماهیانه شدیدی می باشند، کسانی که به طور مکرر در حال اهدای خون می باشند و هم چنین افراد مبتلا به سرطان و افرادی که دارای عوارض و اختلالات گوارشی و یا جراحی گوارشی هستند، افراد با نارسائی های قلبی و هم چنین نوزادان به ویژه نوزادان نارس به دلیل رشد سریع و نیاز بیش تری که به آهن دارند اشاره کرد.

آهن غذایی معمولاً به دو شیوه وجود دارد: یک؛ آهنی که در مواد غذایی گیاهی از قبیل غلات، حبوبات، سبزیجات و میوه جات یافت می شود و دیگری آهنی که در هموگلوبین و میوگلوبین موجود در گوشت مرغ، گوشت قرمز و گوشت ماهی وجود دارد.

تحقیقات نشان داده اند که بالاترین میزان مجاز دریافت آهن در کودکان و نوجوانان تا 14 سالگی 40 میلی گرم و در بزرگسالان 45 میلی گرم می باشد. حال زمانی ممکن است که فرد دچار فقر آهن شده و یا کمبود شدید آهن داشته باشد. در این گونه موارد فرد باید به پزشک مربوطه مراجعه کرده و پزشک مربوطه باید میزان نیاز و نحوه مصرف آهن مورد نیاز را تجویز کند. در این متن ما به دنبال معرفی یکی از مهم ترین مکمل ها برای کمک به تأمین آهن مورد نیاز بدن افراد می باشیم. مکمل مورد نظر، شربت آیزن سافت آپوویتال می باشد که در ادامه بحث به بررسی آن و مهم ترین کاربردهای این مکمل بسیار مؤثر برای کمک به رفع کم خونی پرداخته می شود. شربت مورد نظر، نوعی مکمل تغذیه ای بوده که از گروه آهن می باشد و تمامی افراد اعم از زنان و مردان بالای 4 سال می توانند از آن استفاده کنند. لازم به ذکر است که این مکمل غذایی از ترکیبات بسیار مهمی از قبیل آهن، روی، ویتامین های گروه B، ویتامین C و سایر املاح معدنی مورد نیاز بدن تشکیل شده است. اگر بخواهیم به بررسی تمامی ترکیبات موجود در این مکمل به ازای مقدار مورد نیاز از هر ترکیب در مکمل مورد بررسی و هم چنین میزان نیاز روزانه فرد به هر ترکیب بپردازیم باید به جدول زیر توجه کنیم:

نام ترکیب میزان موجود در شربت موردنظر میزان نیاز روزانه
ویتامین C 12 میلی گرم 15 %
ویتامین B1  1.1 میلی گرم 100 %
ویتامین B2 0.7 میلی گرم 50 %
نیاسین 5 میلی گرم 31.3 %
پانتوتنیک اسید 1 میلی گرم 16.5 %
ویتامین B6 2 میلی گرم 143 %
ویتامین B12 2.5 میکروگرم 100 %
فولیک اسید 150 میکروگرم 75 %
ید 30 میکروگرم 20 %
زینک 1.5 میلی گرم 15 %

از مهم ترین ویژگی ها و خصوصیات شربت آیزن سافت این است که علاوه بر دارا بودن ترکیبات و ویتامین ها و املاح معدنی که در جدول فوق به آن ها اشاره شد، برای رشد و بهبود جسمی و ذهنی کودکان و نوجوانان نیز مؤثر بوده و هم چنین به خاطر دارا بودن ویتامین C به جذب بیش تر و مؤثرتر آهن کمک می کند. علاوه بر این، عامل مؤثری در افزایش متابولیسم انرژی به حساب می آید. تقویت کردن سیستم ایمنی بدن افراد و هم چنین مکملی بسیار مؤثر و مفید در خون سازی از دیگر ویژگی های شربت مورد نظر می باشد. بنابراین می توان به طور کلی گفت که شربت آیزن سافت بهترین کارکرد را در فرآیند خون سازی در بدن افراد و مقابله با کم خونی و درمان آن را دارد.

روش مصرف مکمل موردنظر بر اساس رده سنی افراد متفاوت می باشد و افراد بهتر است برای این که بهترین نتیجه را از مصرف مکمل مورد بررسی دریافت کنند به شرح زیر مبادرت به مصرف شربت آیزن سافت کنند:

کودکان 4 تا 10 ساله: 25 میلی لیتر در هر روز

کودکان بالای 11 سال و هم چنین افراد بزرگسال: 5 میلی لیتر در هر روز.

بهترین روش برای نگهداری شربت آیزن سافت آپوویتال این است که باید آن را در محیطی خشک و خنک در دمای 15 الی 25 درجه و به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و دور از دسترس کودکان نگهداری کرد. افراد باید در نظر داشته باشند که پس از باز کردن درب بسته بندی، باید حتماً آن را در درون یخچال نگهداری کنند و از طرفی نیز، مدت زمانی که محصول قابلیت استفاده را دارد نهایتاً 3 ماه پس از باز شدن درب بطری است.

لازم به ذکر است که مصرف این شربت نیز به مانند سایر مکمل های دیگر برای برخی از افراد توصیه نمی شود. بنابراین، زنان شیرده و یا باردار و یا تمامی افرادی که به بیماری های مزمن و خاصی مبتلا می باشند و یا در حال استفاده از داروهای خاصی هستند باید در استفاده از مکمل موردنظر احتیاط کنند و در صورتی که نیاز به استفاده داشته باشند حتماً با پزشک مورد نظر خود مشورت کنند. هم چنین استفاده از مکمل غذایی مورد بررسی برای افراد زیر سه سال توصیه نمی شود. افراد باید در مصرف مکمل مورد نظر در جریان باشند که نباید میزان استفاده از آن را بدون تجویز پزشک مورد نظر خود افزایش دهند. چرا که در این صورت ممکن است به عوارض و اختلالاتی دچار شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *