پوست،مو و ناخن

شیوه استفاده از کرم لایه بردار

استفاده از کرم لایه بردار منجر به حذف شدن سلول های مرده ی پوست می شود. در نتیجه پوست شفاف تر و جوان تر به نظر می رسد.

با سلول های مرده پوست، خداحافظی کنید!

لایه برداری سلول های مرده، پوست را از لایه های بیرونی اضافی پاک می کند. استفاده از کرم لایه بردار می تواند برای از بین بردن پوست های خشک یا کدر، افزایش گردش خون و روشن شدن و بهبود ظاهر پوست شما مفید باشد.

امروزه روش های زیادی برای لایه برداری پوست وجود دارد. نوع پوست شما باید تعیین کند که از کدام روش استفاده و چند بار لایه برداری کنید. برای برخی بیماری ‌های پوستی، از جمله روزاسه، معمولا لایه ‌برداری توصیه نمی‌شود.

لایه برداری به عنوان یک راه سریع و آسان برای دادن درخشش به پوست مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند  می تواند تیرگی را کاهش دهد و حتی رنگ پوست و شرایطی مانند آکنه را بهبود بخشد.

به طور خلاصه، تعداد دفعاتی که در هفته لایه برداری می کنید به نوع پوست شما و آنچه می خواهید به آن برسید بستگی دارد.

وقتی نوبت به لایه برداری صبح و شب می رسد، بهترین فواید را از لایه برداری صبحگاهی خواهید برد. وقتی صبح لایه برداری می کنید علاوه بر چربی هایی که پوست شما در طول شب تولید می کند، می توانید همه ناخالصی ها، پوست مرده و چربی را به آرامی از پوست خود پاک کنید.

برای لایه برداری از چه چیزی استفاده کنیم؟

روش ها و ابزار های مختلفی برای لایه برداری پوست وجود دارد. اسکراب ها و برس های صورت، اشکالی از لایه برداری فیزیکی هستند. شوینده ها و کرم لایه بردار پوست، اشکالی از لایه برداری شیمیایی هستند.

لایه بردار های فیزیکی

برس لایه بردار: از این برس برای حذف لایه سلول‌ های مرده پوست، از روی صورت یا بدن استفاده می‌شود. برخی آن را به صورت خشک و برخی دیگر آن را با پاک کننده صورت یا شستشوی بدن استفاده می کنند.

اسفنج لایه بردار: استفاده از اسفنج، روش ملایم تری برای لایه برداری پوست است. می توانید یک اسفنج لایه بردار با آب گرم، صابون یا شوینده بدن را در حمام استفاده کنید.

دستکش لایه بردار: اگر در دست گرفتن برس یا اسفنج برایتان سخت است، می توانید از دستکش استفاده کنید. دستکش لایه بردار می تواند برای نواحی بزرگ مانند پاها یا بازوها موثر باشد.

اسکراب لایه بردار: اسکراب را می توان مستقیما با یک حرکت دایره ای ملایم روی پوست اعمال کرد. بعد از استفاده از اسکراب باید پوست خود را با آب ولرم بشویید.

لایه بردار های شیمیایی

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs): نمونه هایی از AHA ها عبارتند از اسیدهای گلیکولیک، لاکتیک، تارتاریک و سیتریک. این اسید ها پیوند هایی که سلول های کدر و مرده پوست را روی سطح پوست شما نگه می دارند، می شکنند. این کار باعث می شود که پوست شما به طور طبیعی ذرات مرده را از بین ببرد.

اسیدهای بتا هیدروکسی (BHAs): نمونه هایی از BHA ها شامل بتا هیدروکسیل و اسید سالیسیلیک است. این اسید ها برای پوست مستعد آکنه بهتر عمل می کنند.

برخی از افراد بر این باورند که لایه برداری ظاهر پوست آنها را بهبود می بخشد، اما برای همه مناسب نیست. اگر لایه برداری به درستی انجام نشود، می تواند به پوست آسیب برساند.

شیوه ی استفاده از کرم لایه بردار

اگر می خواهید لایه برداری کنید، مهم است که این کار را با خیال راحت انجام دهید تا به پوست شما آسیب نرساند یا منجر به افزایش قرمزی یا جوش نشود.

از آنجایی که هر نوع لایه برداری ممکن است برای هر نوع پوستی جواب ندهد، مهم است که قبل از انتخاب روش لایه برداری، نوع پوست خود را در نظر بگیرید. در بین تایپ های پوستی، ممکن است پوست حساس پس از استفاده از کرم لایه بردار دچار سوزش شود.

چرا باید کرم لایه بردار استفاده کنم؟ زیرا کرم لایه بردار، بدون نیاز به مالیدن فیزیکی اسکراب یا دستکش روی پوست، سلول های مرده پوست را از بین می برد. از آنجایی که کرم لایه ‌بردار اساسا یک مرطوب‌کننده اصلاح ‌شده است، برای هرکسی ایده ‌آل است.

با پوست خود ملایم باشید. اگر از اسکراب یا کرم لایه بردار استفاده می کنید، کرم لایه بردار را به آرامی و با حرکات دایره ای کوچک، روی ناحیه ی مورد نظر بمالید. اگر از برس یا اسفنج استفاده می کنید، از حرکات سبک کوتاه استفاده کنید. اگر بریدگی یا زخم باز دارید یا اگر پوستتان آفتاب سوخته است، هرگز لایه برداری نکنید.

اینکه چند بار لایه برداری می کنید بستگی به نوع پوست و روش لایه برداری شما دارد. به طور کلی، هر چه لایه برداری قوی تر باشد، نیاز به انجام آن کمتر است. مراقب باشید بیش از حد لایه برداری نکنید، زیرا ممکن است باعث قرمزی و تحریک پوست شود.

نکاتی که هنگام لایه برداری، باید به آن توجه کنید

برای جلوگیری از آسیب پوست در هنگام لایه برداری، متخصصان پوست نکات زیر را توصیه می کنند:

محصولات مراقبت از پوست را که قبلا استفاده می کردید در نظر بگیرید. برخی از دارو ها و حتی محصولات بدون نسخه ممکن است باعث حساسیت یا لایه برداری پوست شما شوند، مانند کرم های تجویزی رتینوئید یا محصولات حاوی رتینول یا بنزوئیل پراکسید. لایه برداری در حین استفاده از این محصولات ممکن است خشکی پوست را بدتر کند یا حتی باعث ایجاد آکنه شود.

یک روش لایه برداری مناسب با نوع پوست خود انتخاب کنید. کسانی که پوست خشک، حساس یا مستعد آکنه دارند، ممکن است فقط یک دستمال شستشو و یک کرم لایه بردار شیمیایی ملایم را ترجیح دهند، زیرا لایه برداری فیزیکی ممکن است برای این نوع پوست بیش از حد تحریک کننده باشد.

کسانی که پوست چرب دارند ممکن است بخواهند از کرم لایه بردار قوی ‌تری استفاده کنند. با این حال، بعد از سوختگی، گزش حشرات یا جوش‌، از لایه‌ برداری قوی شیمیایی یا فیزیکی خودداری کنید. برای برخی افراد، به خصوص آنهایی که رنگ پوست تیره‌تری دارند، لایه ‌برداری‌ های تهاجمی ‌تر ممکن است منجر به لکه ‌های تیره روی پوست شوند.

لایه برداری می تواند باعث خشکی پوست شود. بلافاصله پس از لایه برداری از مرطوب کننده استفاده کنید تا پوست خود را سالم و هیدراته نگه دارید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *