موارد علمی

عنوان محتوا: چند راه حل برای درد مفاصل

آسیب به مفاصل و درد آن دلایل مختلفی دارد و این درد معمولا در فصل سرما پررنگ تر است. در این مقاله قصد داریم به درمان درد مفاصل بیشتر بپردازیم.

آسیب به مفاصل و درد آن ها دلایل مختلفی دارد. این درد معمولا در فصل سرما بسیار پر رنگ تر می باشد. این نوع دردها موجب می شود که فرد زندگی معمولی خودش را از دست بدهد و درگیر درمان مفصل ها شود. در این مقاله قصد داریم به درمان درد مفاصل بپردازیم.

نگاهی به مفاصل

مفصل، قسمتی از دستگاه حرکتی ما محسوب می شود که به دلیل حجم و فشار فعالیت زیاد ممکن است دچار عارضه های فراوان شود. خوب است بدانید مفصل ها بیشترین صدمه و آسیب را در میان اعضای سیستم حرکتی ما در طول عمر می بیند. این آسیب ها باعث تورم، خشکی و درد در مفاصل ما می شوند و موجب می شود تا در انجام فعالیت روزانه درگیر مشکل شویم.

مفاصل بخش هایی می باشند که استخوان های بدن انسان در آن قرار دارند. مفاصل موجب حرکت استخوان های اسکلت بدن انسان می گردند. اگر به بیان آسان تر و ساده تر بگوییم، اتصالات میان استخوان ها بر عهده مفاصل می باشد. مفصل ها استخوان ها را حمایت می کنند و به شما در حرکت کردن کمک می نمایند. هر صدمه به مفصل ها می تواند باعث ایجاد درد شود و حرکت را دچار اختلال کند. بهتر است بدانید مفاصل در بخش های زیر وجود دارند:

  • لگن
  • آرنج
  • زانو
  • شانه

درد مفصل ها را می توانید در بخش های گوناگون بدن حس کنید. وزن، سن، صدمات قبلی می توانند در درد مفاصل تاثیر داشته باشند.

درد مفاصل

ناراحتی مفصل ها بسیار شایع می باشد و اغلب در پا، لگن، دست، ستون فقرات و زانو احساس می گردد. این دردها امکان دارد ثابت یا به صورت گذرا باشند. گاهی پیش می آید که مفصل احساس درد یا سفتی دارد. بعضی از بیماران از احساس سوزش آن گله مند هستند. همچنین امکان دارد مفصل صبح سفت شود اما با فعالیت در وضعیت بهتری قرار بگیرد.

درد مفصل ها چه علتی دارد؟

همانطور که می دانید درد مفصل ها این روزها بسیار شایع می باشد به خصوص با بالا رفتن سن. درد در قسمت زانو رایج ترین شکایت بعد از درد در شانه و لگن می باشد. ولی درد مفصل ها می تواند هر بخش از بدن شما را تحت تاثیر مستقیم قرار دهد، از مچ پا این درد شروع می شود و به دست ها و شانه ها نیز می رسد. بخش عظیمی از شرایط می تواند موجب درد مفصل ها شود:

  • بورسیت: هنگامی ایجاد می شود که کیسه های مایعی که به محافظت از مفصل ها کمک می نماید ملتهب شوند.
  • آرتروز: یک بیماری پارگی و ساییدگی که رایج ترین نوع آرتریت می باشد.
  • آرتریت روماتوئید: یک اختلال خود ایمنی می باشد و هنگامی اتفاق می افتد که بدن شما به بافت های خود حمله می نمایند.
  • نقرس: نوعی آرتروز می باشد که در بیشتر مواقع مفصل شست پا را تحت تاثیر مستقیم قرار می دهد.

در بیشتر مواقع درد می تواند همراه با التهاب، تورم باشد. اگر ساده تر بیان کنیم، درد مفصل ها امکان دارد بر عملکرد مفصل ها تاثیر بگذارد و توانایی فرد در فعالیت های روزانه را محدود نماید. به یاد داشته باشید درد شدید مفصل ها بر سبک زندگی فرد نیز تاثیر زیادی می گذارد.

چه افرادی بیشتر درگیر درد مفصل ها می شوند؟

معمولا درد مفصل ها بر افرادی اثر می گذارد که:

  • از اضافه وزن رنج می برند.
  • اضطراب، استرس و افسردگی دارند.
  • بدن ضعیفی دارند.
  • آرتریت یا دیگر بیماری های مزمن دارند.
  • پیش از این درگیر آسیب دیدگی مفصلی باشند.
  • سن عاملی مهم برای سفت شدن و درد مفصل ها محسوب می شود.

درد مفاصل چگونه درمان می شود؟

قدرت درد در مفصل ها می تواند از خفیف تا مزمن تغییر کند. علاوه بر این امکان دارد چند هفته یا ماه ها ادامه پیدا کند ( مزمن) یا پس از چند هفته از بین برود (حاد). حتی تورم و درد کوتاه مدت در مفصل ها می تواند در سبک زندگی شما اثر بگذارد.

پزشک متخصص ابتدا سعی می نماید شرایطی که موجب درد مفاصل می شود را تشخیص دهد و بعد از آن درمان را آغاز کند. درمان درد مفصل ها شامل موارد زیر می باشد:

فیزیوتراپی

برای تقویت ماهیچه های مفاصل و بهبود دامنه حرکتی بهتر است به یک فیزیوتراپیست با تجربه مراجعه نمایید. همچنین درمانگر از راهکارهایی مثل سونوگرافی، حرکات ورزشی و ماساژ برای درمان استفاده می نماید. علاوه بر این ممکن است پزشک سرما یا گرما درمانی را به بیمار پیشنهاد دهد.

ورزش و تاثیر آن روی مفاصل

اگر اضافه وزن زیادی دارد، کاهش وزن می تواند فشاری که به مفاصل وارد می شود را کاهش دهد. ورزش یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش وزن همراه با یک رژیم غذایی مناسب به شمار می رود. دوچرخه سواری و شنا یکی از بهترین و مناسب ترین تمرین ها برای مفاصل می باشد. شنا فشاری که به مفاصل وارد می شود را برطرف می نماید.

توجه داشته باشید برخی از ورزش ها برای تثبیت مفاصل، تقویت عضلات اطراف مفصل و بهبود دامنه حرکتی بسیار موثر می باشد.

پمادهای موضعی

کپسایسین یک ماده ای می باشد که در فلفل چیلی دیده می شود و باعث می شود که درد مفصل ها تسکین یابد. کپسایسین ماده  Pرا که به انتقال سیگنال های درد کمک می کند مسدود می نماید. همچنین موجب آزاد شدن مواد شیمیایی به اسم اندورفین در بدن می گردد که درد را به کل مسدود می نماید.

استفاده از داروهای خوراکی

برای دردهای شدید و متوسط همراه با ورم، یک داروی ضد التهابی غیر استروئیدی مثل ناپروکسن، آسپرین و ایبوپروفن می تواند بسیار تسکین دهنده باشد. اگر درد شما خفیف و بدون ورم است استامینوفن گزینه ی خوبی برای درمان محسوب می شود. در مصرف این دارو اگر الکل مصرف می کنید باید احتیاط کنید. به یاد داشته باشید حتما با مشورت پزشک دارو مصرف کنید.

درمان خانگی برای درد مفصل ها

شما می توانید در کوتاه مدت درد مفصل های خود را با چند راه حل ساده در خانه درمان کنید:

  • برای حدودا 15 دقیقه از کمپرس یخ استفاده کنید.
  • مفصل را با آتل یا بریس محافظت نمایید.
  • حتما مفصل را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید.
  • به مفصل خود استراحت دهید و از هر فعالیتی که موجب درد شما می شود پرهیز کنید.
  • مفصل را با استفاده از یک روکش الاستیک فشرده نمایید.

اگر یخ را روی مفصل خود قرار دهید می تواند باعث تسکین التهاب و درد شود. برای اسپاسم عضلانی اطراف مفصل ها سعی کنید حتما از یک پد حرارتی کمک بگیرید. امکان دارد پزشک به شما پیشنهاد کند که از بریس کمک بگیرید و یا آتل ببندید تا درد کاهش یابد.  اما توجه داشته باشید که از ثابت نگه داشتن مفصل در تایم طولانی بپرهیزید. زیرا امکان دارد مفاصل سفت شوند و عملکرد خود را کاملا از دست بدهند.

تزریقات و تاثیر آن روی مفصل ها

برای کسانی که داروهای موضعی یا خوراکی درد مفصل های آن ها را تسکین نمی دهد، متخصص، تزریق را پیشنهاد می دهد.

تزریق استروئید

بهتر است بدانید استروئیدها به طور معمول در ترکیب با یک بی حس کننده موضعی به طور مستقیم هر 3 تا 4 ماه یک بار به مفاصل تزریق می شوند. تزریق استروئید اغلب در بیماران مبتلا به تاندونیت یا آرتریت انجام می گردد. علاوه بر این تزریق آن روش موثری در کاهش درد مفصل ها به شمار می رود.

پرولوتراپی

این شیوه درمانی شامل تزریق یک ماده تحریک کننده به رباط ها، تاندون ها و مفاصل است. یک برنامه منظم پرولوتراپی امکان دارد شامل 15 تا 20 تزریق باشد که به مدت 3 تا 4 ماه انجام می شود.

درمان های جایگزین برای کاهش درد مفصل ها

مطالعات نشان می دهد که مکمل های کندرویتین و گلوکزامین برای بهبود و درد مفصل ها موثر می باشد. این مکمل ها اجزای غضروف طبیعی می باشند که به حفظ استخوان ها و مراقبت از مفاصل کمک می نماید. مکمل های کندرویتین و گلوکزامین به شکل قرص، کپسول و پودر بسیار در دسترس می باشند.

نکته مهم

اگر درد شما بسیار شدید و یا مفصل شما به طور ناگهانی ملتهب شد حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *