موارد علمی

چرا خندیدن باعث طول عمر می شود

سلامت روان با زندگی شاد

داشتن یک زندگی شاد به شما کمک می کند تا بتوانید عمر طولانی تری را تجربه کنید. همچنین خندیدن از بروز بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند.

آخرین باری که خوب خندیدی کی بود؟ نه فقط یک خنده کوچک، بلکه خنده ای که باعث شود شکم شما درد بگیرد یا حتی اشک در چشمان شما شکل بگیرد. خنده و زندگی شاد، نه تنها به شما احساس خوبی می دهد، بلکه ثابت شده است که اثرات مثبتی بر سلامت روان، سیستم ایمنی و حتی عملکرد عروق شما دارد.

خنده چه تاثیری بر سلامت بدن دارد؟

خنده یک واکنش فیزیکی رایج، به شادی است. بدن ما تحت تاثیر همه احساسات ما، چه خوب و چه بد، قرار می گیرد. Karthikeyan Ananth، M.D.، متخصص قلب و عروق Henry Ford Health، می‌گوید احساساتی مانند استرس، افسردگی و تنهایی اثرات منفی سریع و مداوم بر قلب شما دارند.

دکتر آنانت می گوید: « هنگامی که عصبانی هستید، بدنتان هورمون های استرس ترشح می کند که می تواند باعث التهاب و اسپاسم عضلانی و در نتیجه منجر به حمله قلبی شود. به طور مشابه، هنگامی که مضطرب هستید، هورمون های استرس، مواد شیمیایی را در بدن آزاد می کنند که باعث اختلال عملکرد عروقی و افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می شود.

خنده، بسیاری از علائم منفی مرتبط با استرس را از بین می برد. وقتی می خندید، بدن شما هورمونی به نام اندورفین ترشح می کند. این هورمون ها به شما احساس خوبی می دهند و جلوی این احساسات منفی را می گیرند. جای تعجب نیست که بعد از خندیدن احساس بهتری پیدا می کنید!

خنده راهی آسان برای مراقبت از قلب شماست. خندیدن نیازی به تغییر لایف استایل ندارد، اما ممکن است شما را تشویق کند تا هر روز شادی را در زندگی خود پیدا کنید.

تاثیرات خندیدن در زندگی

در اینجا فقط برخی از راه هایی که ثابت می کند خنده برای سلامت قلب شما مفید است و منجر به افزایش طول عمر می شود، آورده شده است:

  • خنده، تقویت کننده سیستم ایمنی شماست. خندیدن سلول های مبارزه کننده با بیماری را در بدن شما افزایش می دهد، به این معنی که کمتر بیمار و یا به عفونت مبتلا می شوید. اگر بیمار شوید، بدن شما برای پاسخگویی مجهزتر است.
  • داشتن زندگی شاد، خطر حملات قلبی را کاهش می دهد. وقتی می خندید، ضربان قلب شما افزایش می یابد و نفس های عمیق زیادی می کشید. این بدان معناست که خون حاوی اکسیژن، بیشتر در بدن شما پمپاژ می شود و عملکرد عروق بهتر می شود.
  • خنده، از بیماری قلبی جلوگیری می کند. بهبود عملکرد عروق و گردش خون خطر ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. جریان خون مناسب باعث می شود قلب شما با سرعت ثابت کار کند.
  • با خندیدن، لایف استایل خود را تغییر دهید! زیرا خندیدن به کاهش وزن کمک می کند. اگر بیش از حد استرس داشته باشید، سطح کورتیزول که یک هورمون استرس است، می تواند افزایش یابد و اثرات منفی بر بدن شما بگذارد. وجود بیش از حد کورتیزول در بدن می تواند منجر به افزایش سریع وزن شود. خندیدن نه تنها این سطوح استرس را کاهش می دهد، بلکه باعث سوزاندن کالری نیز می شود.

هنگامی که یک رژیم غذایی سالم و ورزش را در لایف استایل خود قرار دهید، شانس خود را برای اجتناب از مشکلات مربوط به قلب، افزایش خواهید داد! در نتیجه با کمترین تلاش ممکن، می توانید یک زندگی شاد و عمری طولانی را تجربه کنید.

  • خنده، فشار خون را کاهش می دهد. هنگامی که اندورفین برای مقابله با اثرات منفی هورمون های استرس ترشح می شود، بدن شما آرام می شود و فشار خون شما را کاهش می دهد. ترکیب این هورمون ها با ایجاد «احساس خوب» منجر به کاهش فشار خون شده و خلق و خوی شما را بهبود می بخشد، اضطراب را کاهش می دهد و تنش را از قلب شما دور می کند.

فواید خنده در قلب شما متوقف نمی شود! خنده همچنین می تواند سلامت جسم و روابط اجتماعی شما را بهبود بخشد. خندیدن می تواند:

  • پوست شما را شفاف و شاداب کند
  • روابط اجتماعی شما را محکم کند
  • برای شما یک زندگی شاد را رقم بزند

5 راه برای اینکه بیشتر بخندید!

با خنده ی بیشتر در زندگی خود، شروعی جهشی در شادی و سلامت قلب خود داشته باشید و یک زندگی شاد را تجربه کنید. نمیدانید از کجا شروع کنید؟

  1. اگر ژانر فیلم های مورد علاقه ی شما، جنایی یا درام است یا زمان زیادی را صرف تماشای تلویزیون در شبکه های اخبار یا ورزش می کنید، پیشنهاد ما این است که یک فیلم کمدی یا استندآپ نگاه کنید.
  2. یکی از ساده ترین راه ها برای داشتن زندگی شاد، گذراندن وقت با دوستان نزدیک و صمیمی است. یک شب در هفته را انتخاب کنید و به بازی گروهی مشغول شوید.
  3. نگاه کردن به خاطرات خنده دار یا یادآوری تجربیات گذشته می تواند راهی عالی برای به اشتراک گذاشتن لحظات با دیگران باشد. عکس های قدیمی را نگاه کنید و سعی کنید جزئیات آن لحظه را به خاطر بیاورید. چرا اون مدل مو رو انتخاب کردی؟ چه خبر بود؟ کجا بودید؟
  4. آخرین باری که خانواده را دور هم جمع کردید کی بود؟ یک گردش خانوادگی یا حتی یک شام خانوادگی ساده ترتیب دهید. با تمرکز بر زمان حال از مطرح کردن مسائل خانوادگی قدیمی خودداری کنید. همچنین برگزاری دورهمی خانوادگی، یک فرصت عالی برای به اشتراک گذاشتن خاطرات است.
  5. اگر به دلیل احساس تنهایی، زیاد نمی خندید، به سرپرستی یک حیوان خانگی فکر کنید. به جای ماهی، حیوان خانگی بگیرید که بتوانید با آن تعامل داشته باشید و با آن بازی کنید. اگر از قبل حیوان خانگی دارید، زمانی را برای بازی با سگ خود اختصاص دهید یا گربه خود را تشویق کنید که یک نشانگر لیزری را تعقیب کند.

و در آخر، به لطف یک مطالعه بزرگ که در ماه آوریل در Psychosomatic Medicine منتشر شد، مشخص شد زنانی که دارای حس شوخ طبعی قوی هستند، علیرغم دارا بودن یک بیماری، به ویژه بیماری های قلبی عروقی و عفونت، عمر طولانی تری داشتند. به نظر می رسد  که مردان شاد نیز در برابر عفونت محافظت می شوند.

شوخ طبعی و خنده، 48 درصد خطر مرگ ناشی از همه علل، 73 درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و 83 درصد خطر مرگ ناشی از عفونت را در زنان کاهش می دهد. اما خندیدن در مردان، 74 درصد خطر مرگ ناشی از عفونت را کاهش می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *