مادر و کودک

چند نکته برای زایمان راحت

کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید در طول بارداری برای راحت‌تر شدن زایمان انجام دهید و پیشروی بهتری را در زایمان خود داشته باشید. در این مقاله علاوه بر راهکارهایی برای راحت تر شدن زایمان، چند توصیه مفید از مادرانی که زایمان راحت داشته‌اند نیز مطرح شده است. امیدواریم با مطالعه این مقاله بتوانید روش درست و مفیدی را برای زایمان خود در نظر بگیرید.

چند نکته برای زایمان راحت

آمادگی برای زایمان بسیار مهم است، اما کارهای زیادی وجود دارد که می توانید در طول بارداری انجام دهید تا  زایمان راحت‌تر و پیشروی بهتری را در زایمان خود داشته باشید.

 

برای هدف زایمان راحت می‌توانید این کارها را انجام دهید:

  • پزشک مناسب پیدا کنید

اگر با پزشک یا مامای خود سروکله نمی‌زنید، زمان این است که مراقب بهداشت و یا پزشک مناسبی را پیدا کنید که با او ارتباط بهتری دارید. «مراقبی را پیدا کنید که به او اعتماد دارید و با او ارتباط برقرار می‌کنید». یکی از مهم ترین آمادگی‌ها برای زایمان راحت، کاهش ترس و اضطراب در مورد روند زایمان است. فردی را انتخاب کنید که بتوانید با او صمیمانه صحبت کنید؛ و از روز اول با او ارتباط خوبی داشته باشد. زیرا پزشک یا مامای شما باید از انتخاب ها و فلسفه تولد شما حمایت کند.

 

  • تناسب اندام خود را حفظ کنید

فعال ماندن در دوران بارداری می تواند از وزن زیاد شما جلوگیری کند، استقامت شما را افزایش دهد و همچنین خلق و خوی شما را تقویت کند. برای افرادی که قبل از باردار شدن از آمادگی جسمانی بالایی برخوردار نبودند،  فعالیت متوسط ​​مانند پیاده روی، شنا یا یوگا در اکثر روزهای هفته ممنوع می‌شود. ورزش یوگای قبل از تولد با اجازه از پزشک متخصص ممکن است برای زایمان راحت مفید باشد.

  • رژیم غذایی سالم را حفظ کنید:

در دوران بارداری، رژیم غذایی سالم نه تنها برای مادر، بلکه برای رشد و تکامل سالم جنین نیز مهم است. تغذیه مناسب شما را تقویت می کند که به راحتی بتوانید با چالش های زایمان روبرو شوید. برای حفظ وزن سالم از غذاهای فرآوری شده و سایر غذاهای چرب خودداری کنید، زیرا افزایش وزن زیاد می تواند شانس زایمان راحت و طبیعی را مختل کند.

یک زن با استفاده از تغذیه مناسب می‌تواند خود را برای زایمانی آرام و سالم آماده کند. خوردن پروتئین کافی، سبزیجات سبز رنگ و کاهش قند می تواند برای به حداقل رساندن خطرات مربوط به بارداری و به حداکثر رساندن سلامتی کمک کند. در مطالعه‌ای که در مجله زنان و زایمان منتشر شد، محققان دریافتند زنانی که در چهار هفته آخر بارداری خود شش خرما در روز می‌خورند، به زایمان راحت کمک می‌کند به طوری که در زمان زایمان رحم آنها منبسط شده و کمتر به اکسی‌توسین یا پروستین نیاز دارند. در شروع زایمان و هم در مراحل بعدی راحت‌تر بوده و به طور کلی زایمان کوتاه‌تری دارند. (خرما دارای مقادیر زیادی ویتامین و مواد معدنی است، برای شما و کودکتان مفید بوده و اگر در دوران بارداری از یبوست رنج می برید، می‌تواند برای درمان آن مفید باشد.)

در طب سنتی دکتر خیراندیش از بوعلی سینا نقل می‌کند که “زنان قسمت شمالی ایران سخت‌زا هستند”. به دلیل اینکه قسمت شمالی سرد و مرطوب است؛ این رطوبت بالا باعث انقباض رحم شده و زایمان سخت انجام می‌شود. از این رو از حدود ماه هفتم بارداری رفتارهای گرم انجام می‌شد که رحم منبسط و ماهیچه های آن قوی شود. ولی در حال حاضر تعداد بسیاری از زنان به دلیل مشکل در زایمان به سزارین رو می‌آورند؛ از این رو توصیه می‌شود که به جای استفاده زیاد از غذاهای با مزاج سرد، بیشتر از غذاهای با مزاج گرم یا معتدل استفاده شود؛ و  البته در این امر نیز افراط نشود.

  • خواب کافی داشته باشید

یک زن باردار باید 8 تا 10 ساعت بدون مزاحمت بخوابد. خواب خوب برای رشد سالم و مناسب کودک و همچنین برای آرام نگه داشتن ذهن شما ضروری است. دو ساعت قبل از خواب از محصولات حاوی کافئین مانند چای یا قهوه خودداری کنید که به داشتن خوابی راحت به شما کمک کند.

اصول اولیه‌ای که مادر و کودک سالم را در طول بارداری حمایت می‌کند و احتمال زایمان راحت را افزایش می‌دهد عبارتنداز: تغذیه مناسب وکافی، استراحت کافی و ملاقات منظم با پزشک.

 

 چند توصیه مفید از مادرانی که زایمان راحت داشتند:

  • خودتان را قدرتمند کنید

بدن هر زن متفاوت است، نوزادان ما متفاوت هستند و هیچ 2 تولدی یکسان نیست. به همین دلیل است که داشتن اطلاعات بیشتر در مورد زایمان مفید است.

همچنین در مواردی که به طور خاص نگران آنها هستید، می توانید با ماما صحبت کنید. آنها می‌توانند به سوالات شما پاسخ ‌دهند و توضیح ‌دهند که در هر سناریوی ممکن چه کاری می‌توان برای زایمان راحت ایمن نوزادتان انجام دهید.

ممکن است کلاس های قبل از زایمان برای شما مفید باشد. از ماما، پزشک یا پزشک عمومی خود در مورد کلاس های زایمان نزدیک به خودتان بپرسید.

 

  • ذهن خود را برای زایمان راحت آسوده کنید

سعی کنید به داستان های ترسناک در مورد زایمان گوش ندهید. به خاطر داشته باشید که برای هر تجربه بد، مادری وجود دارد که داستان مثبتی برای گفتن دارد. سعی کنید تا حد امکان مثبت فکر کنید.

“چیزی که واقعا به کاهش ترس من کمک کرد شنیدن روایت‌های مثبت تولد بود. من به دنبال داستان‌هایی از نوع داستان “عطسه کردم و بچه‌ام به دنیا آمد” بودم، که باعث می‌شد باور کنم که می‌توان با کمترین مداخله زایمان کرد.”

” صحبت کردن من در مورد تجربیات زایمان برای دوستانم واقعا مفید بود؛ و واقعاً من را آرام کرد.”

داستان‌های مثبت تولد را در اینترنت جستجو کردم و کتاب‌هایی در این زمینه مطالعه کردم که اطلاعات مفید و مؤثری را مطرح می‌کردند؛ همه این موارد تأثیر خوبی بر من گذاشت.»

 

  • بدن خود را برای زایمان راحت آماده کنید

زایمان اغلب به قدرت و استقامت نیاز دارد، بنابراین مهم است که بدن خود را برای زایمان راحت آماده کنید. ورزش در دوران بارداری نیز می تواند راهی عالی برای کاهش استرس باشد.

می‌توانید درباره کلاس‌های ورزش دوران بارداری در نزدیکی خود اطلاعاتی کسب کنید. زیرا به شما کمک می کند تا کودک خود را در موقعیت مناسبی برای تولد قرار دهید، و برخی از تکنیک های آرامش و تنفس را برای  حفظ آرامش به شما ارائه می دهد. اگر وقت یا پول لازم برای پیوستن به کلاس را ندارید، فقط قدم زدن در پارک هم مفید خواهد بود.

“اولین نوزاد من از پشت و با فورسپس به دنیا آمد. تصمیم داشتم از پیش آمدن این اتفاق در زایمان دوم جلوگیری کنم. بنابراین در یک کارگاه زایمان فعال شرکت کردم که در مورد قرار دادن نوزاد در موقعیت خوب و تمرینات ورزشی برای زایمان راحت آموزش داده می‌شد. همانطور که پیش بینی کرده بودم، زایمان دوم من در همان نقطه اول متوقف شد، اما، به جای وحشت، قادر به امتحان موقعیت های مختلف بودم، بیشتر احساس کنترل می‌کردم و پسر دومم بدون هیچ گونه کمک پزشکی به دنیا آمد.”

 

  • تکنیک های آرام سازی را تمرین کنید

استفاده از تکنیک های تنفسی می تواند به آرامش اعصاب و کنترل درد(قبل و بعد از زایمان)  کمک کند. می‌توانید این تمرین را در تمام طول بارداری انجام دهید تا مطمئن شوید که هنگام شروع زایمان راحت از این تکنیک‌ها استفاده می کنید.

” کاری که من انجام دادم مدیتیشن و تجسم مثبت بود. پس از اولین زایمان که برایم دشوار بود، متوجه شدم که می توانم برای بار دوم فضا و حال و هوای مثبتی برای خود ایجاد کنم. بنابراین حتی در زمان درد نیز احساس آرامش داشتم.»

برخی از مادران نیز هیپنوتیزم را در زایمان راحت مفید دانسته‌اند.

“از زمانی که در کلاس بهداشت مدرسه از تماشای زنی که در حال زایمان بود بیهوش شدم، از زایمان می‌ترسیدم. زمانی که باردار شدم متوجه شدم باید به نوعی بر این ترس خود غلبه کنم.

دوره فشرده هیپنوتیزم را گذراندم و پس از آن کنترل بیشتری روی خود احساس می‌کردم. جملات تلقینی مثبت، مطالعه، سی دی آموزشی و آرام‌سازی تفاوت بسیار خوبی برای من ایجاد کرد. بنابراین در پایان بارداری آرام بودم و نگرانی درباره زایمان نداشتم! هیپنوتیزم در ساعات ابتدایی زایمان به من کمک کرد و احساس آرامش بیشتری داشتم.”

  • در مورد برنامه زایمان خود فکر کنید

برنامه زایمان می تواند راهی مفید برای انتقال سریع و موثر تمام خواسته ها، نگرانی ها و انتخاب های شما باشد، به خصوص زمانی که به سمت اتاق زایمان حرکت می‌کنید و ممکن است نتوانید به اندازه کافی با ماما گفتگو کنید.

“بعد از زایمان اول که خاطره خوبی از آن نداشتم، همه مواردی را که موجب نگرانی من می‌شد با کادر پزشکی در میان گذاشتم، آنها متوجه مشکل شدند و توضیحاتی دادند که در آگاهی و آرامش بیشتر در زایمان دوم برایم نقش مؤثری داشت.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *