مکمل بدنسازی

آیا قرص ال آرژنین باعث چاقی می شود؟

در برخی افراد مسن و ورزشکارانی که در رشته ای خاص و به صورت حرفه ای کار می کنند علیرغم مصرف مواد غذایی حاوی این آمینواسید و تولید آن توسط خود بدن، نیاز به مصرف قرص ال آرژنین نیز وجود دارد. جهت تهیه این مکمل می توانید از خدمات ما در داروخانه آنلاین دارومارکت استفاده نمایید.

آیا قرص ال آرژنین باعث چاقی می شود؟

 

ال آرژنین (L-arginine) از جمله آمینو اسیدهایی است که هم می تواند توسط خود بدن ساخته شده و هم از طریق رژیم غذایی دریافت شود. این آمینو اسید نقش مهمی در ساخت پروتئین در بدن دارد. علی رغم اینکه این آمینو اسید هم توسط خود بدن ساخته شده و هم از طریق مواد غذایی مختلف دریافت می شود برخی از افراد به خصوص ورزشکاران ترجیح می دهند از مکمل ال آرژنین نیز در برنامه تغذیه ای خود استفاده نمایند. اما هدف از مصرف قرص ال آرژنین چیست؟ آیا این قرص باعث افزایش وزن می شود یا کاهش وزن؟ به چه علت مصرف این قرص به افراد مسن توصیه می شود؟ و … اینها از جمله سوالاتی هستند که ممکن است در مورد مصرف قرص L-arginine مطرح شوند. جهت کسب اطلاعات سودمند و دریافت پاسخ پرسش های خود در این مورد در این متن با ما همراه باشید.

ال آرژنین و تاثیرات آن بر بدن

همانطور که گفتیم ال آرژنین آمینو اسیدی است که در تولید پروتئین در بدن نقش دارد؛ پروتئین نیز به عضله سازی و ترمیم بافت های آسیب دیده بدن کمک می کند و با این حساب قرص ال آرژنین را می توان نوعی مکمل برای عضله سازی در نظر گرفت. البته علاوه بر کمک به تولید پروتئین و به دنبال آن عضله سازی، این آمینواسید وظیفه مهم دیگری را نیز در بدن به عهده دارد، ال آرژنین اکسید نیتریک را در جریان خون آزاد می کند و این ماده سبب گشاد شدن عروق خونی می شود.

در برخی افراد مسن و ورزشکارانی که در رشته ای خاص و به صورت حرفه ای کار می کنند علیرغم مصرف مواد غذایی حاوی این آمینواسید و تولید آن توسط خود بدن، نیاز به مصرف قرص ال آرژنین نیز وجود دارد. جهت تهیه این مکمل می توانید از خدمات ما در داروخانه آنلاین دارومارکت استفاده نمایید. کارشناسان کادر پشتیبانی ما و مشاوران پزشکی داروخانه آنلاین دارومارکت به صورت 24 ساعته آماده پاسخگویی به پرسش های شما قبل از سفارش هر گونه مکمل و محصولات دارویی و آرایشی و بهداشتی هستند.

با توجه به عملکرد آمینو اسید ال آرژنین در بدن، کمک به ساخت پروتئین و رهاسازی اکسید نیتریک در خون، می توان فواید ناشی از تامین مقدار کافی آن در بدن را شامل مواردی به شرح زیر دانست:

  • حفظ سلامت قلب و بهبود بیماری قلبی
  • درمان اختلالات نعوظ و بهبود باروری در مردان
  • کاهش فشار خون و کنترل قند خون
  • کمک به بهبود و ترمیم سریع تر زخم ها
  • درمان سوختگی
  • کمک به ترشح بیشتر هورمون رشد
  • کاهش استرس و اضطراب
  • بهبود عملکرد کلیه ها
  •  افزایش توان بدن و بهبود عملکرد ورزشی

قرص ال آرژنین و تاثیر آن بر چاقی

 

شاید برایتان جالب باشد که قرص L-arginine نه تنها تاثیری بر افزایش وزن و چاقی ندارد بلکه باعث کاهش وزن نیز می شود. در واقع مصرف این قرص به نوعی این مفهوم را به بدن القا می کند که عضله سازی بر ذخیره چربی اولویت دارد و از این رو برخی منابع در کنار خواص و تاثیرات مذکور برای این قرص، چربی سوزی را نیز از جمله مزایای مصرف آن می دانند. از این رو مصرف قرص ال آرژنین هیچ ارتباطی به چاقی و اضافه وزن ندارد و بلکه با سوزاندن چربی ها و عضله سازی به کاهش وزن نیز کمک می کند.

خاصیت چربی سوزی قرص ال آرژنین و تاثیر آن در لاغری

همانطور که گفتیم قرص L-arginine چربی ها را تحریک و باعث افزایش سوخت و ساز آنها در بدن می شود. افراد چاقی که دارای توده های چربی در بدن خود باشند می توانند برای سوزاندن چربی ها و جایگزین کردن آنها با توده های عضلانی از این قرص مکمل استفاده نمایند. مکانیزم عملکرد قرص L-arginine در بدن به عنوان یک مکمل چربی سوز بدین صورت است که از چربی های انباشته بدن جهت تولید انرژی و ساخت عضلات استفاده می کند و با سوزاندن چربی ها متابولیسم بدن را به صورت قابل توجهی افزایش می دهد.

زیبایی و تناسب اندام با قرص ال آرژنین

 

هیچ چیز به اندازه یک شکم بزرگ نمی تواند زیبایی اندام شما را تحت تاثیر منفی قرار دهد. چربی های دور شکم نه تنها ظاهر شما را نازیبا نشان خواهند داد بلکه از نظر سلامتی نیز خطر آفرین هستند و می توانند موجب به وجود آمدن انواع مشکلات از جمله ناراحتی های قلبی شوند. با مصرف قرص L-arginine می توانید چربی های دور شکم خود را کاهش داده و کاهش وزن و تناسب اندام را تجربه نمایید. علاوه بر کاهش وزن، این قرص آمینو اسید بر افزایش قد نیز موثر است و از این طریق هم به زیبایی و جذابیت اندام می افزاید. البته استفاده از آن به منظور افزایش قد تنها برای کودکان توصیه می شود. قرص L-arginine با افزایش ترشح هورمون های رشد به عنوان یک مکمل موثر بر افزایش قد کودکان عمل می کند.

البته لازم است توجه داشته باشید والدینی که قصد تهیه قرص ال آرژنین برای کودکان خود دارند بایستی این قرص را تحت نظر و توصیه پزشک برای فرزندان شان تهیه کنند و به صورت خودسرانه به دنبال تهیه و خرید آن نروند.

مقدار مجاز مصرف مکمل ال آرژنین در روز

برای چربی سوزی و کاهش وزن از طریق مصرف قرص L-arginine بایستی مصرف آن را از دوزهای کم و پایین شروع و به تدریج دوز مصرفی آن را افزایش داد. هر چند که مصرف روزانه این مکمل هیچ مانعی ندارد اما مقدار مجازی در این مورد تعریف شده است. مصرف روزانه مکمل L-arginine نباید بیشتر از 5 گرم بیشتر شود چرا که در صورت عدم توجه به این موضوع ممکن است با عوارض خطرناک مصرف این قرص مواجه شوید.

کاهش وزن از طریق مصرف مکمل L-arginine زمانی محسوس تر خواهد بود که با انجام تمرینات ورزشی همراه باشد. با مصرف این مکمل رگها گشادتر شده و جریان خون افزایش پیدا می کند؛ این موضوع تاثیر مستقیمی بر افزایش انرژی بدن دارد و می توان با انجام تمرینات ورزشی سوخت و ساز چربی ها را افزایش و جایگزینی آنها با توده های عضلانی را تسریع کرد. در هر حالت آنچه واضح است و از تمامی این نکات برداشت می شود آن است که مصرف قرص L-arginine هیچ ارتباطی به چاق شدن ندارد و حتی برعکس این موضوع سبب لاغر شدن و سوزاندن چربی ها نیز می شود.

چگونگی مصرف قرص L-arginine

 

همانطور که گفتیم به منظور چربی سوزی و کاهش وزن بایستی از دوزهای پایین مصرف این قرص، شروع کنید. قرص های 1000 میلی گرم این مکمل مناسب ترین گزینه هستند. می توانید به صورت روزانه 1 الی 4 عدد از این قرص ها را بین وعده های غذایی و همراه با یک لیوان آب مصرف کنید. در حالت کلی توصیه می شود که مصرف این مکمل به بیش از 9 گرم در روز نرسد زیرا احتمال بروز عوارض آن در این صورت بیشتر خواهد بود.

عوارض جانبی مصرف بیش از حد قرص ال آرژنین

هر چند که مکمل L-arginine یک مکمل ایمن محسوب شده و در بسیاری از منابع در مورد عوارض جانبی آن صحبت نشده است؛ اما مصرف بیش از حد این مکمل در دوزهای بالا ممکن است در موارد نادر با عوارضی از جمله موارد زیر همراه باشد:

  • سردرد
  • حالت تهوع و اسهال
  • نفخ
  • اختلالات تنفسی و بروز علائمی مشابه علائم بیماری آسم
  • واکنش های آلرژیک

همچنین توجه داشته باشید که مصرف قرص L-arginine برای برخی افراد نیز منع شده است. در واقع افرادی که به آلرژی های تنفسی یا آسم مبتلا هستند و همچنین کسانی که در سوابق پزشکی خود حملات قلبی دارند نباید اقدام به مصرف مکمل L-arginine نمایند.

تداخل دارویی مکمل L-arginine

بسیاری از کاربران در مورد تداخل دارویی این مکمل نیز سوالاتی مطرح می کنند. به طور کلی افرادی که داروهایی از جمله داروهای فشار خون، رقیق کننده خون، برطرف کننده اختلالات نعوظ، انواع آنتی بیوتیک ها و داروهای افزاینده جریان خون مصرف می کنند بایستی پیش از اقدام به مصرف قرص ال آرژنین با پزشک خود مشورت نمایند.

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد توصیه به مصرف قرص L-arginine به منظور افزایش وزن توصیه علمی و درستی نمی باشد و این قرص سبب چربی سوزی و کاهش وزن نیز می شود. هر چند که تحقیقات علمی در مورد مکانیسم عمل این مکمل همچنان ادامه دارد اما در حالت کلی می توان گفت چربی سوزی و عضله سازی از جمله تاثیرات مصرف آن بر بدن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *