موارد علمی

اهمیت استفاده روزانه از نخ دندان

استفاده روزانه افراد از نخ دندان دارای اهمیت و خاصیت های بسیار مهمی می باشد از جمله این مزایا این است که به سلامت قلب افراد کمک کرده و از بوی بد دهان نیز جلوگیری می کند. هم چنین با استفاده از این کار افراد می توانند به سلامت دندان ها و لثه های خود نیز کمک های بسیار مهمی کنند. با توجه به اهمیت موضوع، در متن زیر به اطلاعات بیش تری در رابطه با نخ دندان کشیدن در روز اشاره شده است.

 

اهمیت استفاده روزانه از نخ دندان

افراد باید در جریان باشند که کشیدن نخ دندان به صورت منظم دارای نقش بسیار مهمی در بهداشت دهان و دندان فرد می باشد. افراد وقتی که کشیدن نخ دندان را کنار می گذارند، پلاک بین دندان ها و در امتداد خط لثه آن ها ایجاد می شود. با گذشت زمان، این می تواند خطر پوسیدگی دندان و بیماری لثه را افزایش دهد.

به گفته انجمن دندان پزشکی آمریکا (ADA)، پاک کننده های بین دندانی مانند نخ دندان نقش حیاتی در از بین بردن پلاک و باقی مانده از مناطقی که مسواک نمی تواند به آن ها برسد، دارد.

بیرون آوردن یک تکه پاپ کورن ماندگار یا برداشتن مقداری اسفناج باقیمانده از بین دندان ها احساس بسیار خوبی دارد. اما، علاوه بر اینکه به دندان ‌ها و لثه‌ ها کمک می ‌کند تا ظاهر و احساس خوبی داشته باشند، استفاده از نخ دندان فواید بسیار دیگری نیز دارد که در ادامه بحث به آن پرداخته می شود.

افراد می توانند با استفاده روزانه از نخ دندان از شر پلاک خلاص شوند. پلاک یک لایه چسبنده بی رنگ است که در اطراف و بین دندان ها و در امتداد خط لثه جمع می شود. اگرچه دیدن آن دشوار است، اما پلاک چیزی نیست که برای مدت طولانی در دهان باقی بماند.

زمانی که باکتری های موجود در دهان با غذاها و نوشیدنی های نشاسته ای یا شیرین مخلوط می شوند، پلاک روی دندان ها و اطراف آن ایجاد می شود. این باکتری ها اسیدهایی آزاد می کنند که کربوهیدرات ها را تجزیه می کنند. با این حال، اگر افراد دندان ‌هایشان را مسواک نمی‌ زنند، باکتری ‌ها، اسیدها و کربوهیدرات ‌ها می ‌توانند با هم ترکیب شوند و لایه ‌ای از پلاک را بر رو و یا اطراف دندان ‌ها و خط لثه‌ افراد تشکیل دهند.

باکتری های موجود در پلاک می توانند اسیدهایی را آزاد کنند که به مینای دندان فرد حمله می کنند. اگر این اسیدها با مسواک زدن و نخ دندان برداشته نشوند، به مرور زمان منجر به ایجاد حفره می شود.

علاوه بر این، تجمع پلاک می تواند سفت شده و به جرم تبدیل شود که در امتداد خط لثه فرد جمع می شود. به گفته ADA، وقتی این اتفاق می افتد، خطر ابتلا به بیماری لثه را افزایش می دهد.

نخ دندان کشیدن روزانه و منظم می تواند به حذف ذرات غذا از اطراف دندان ها و هم چنین پلاک هایی که بین دندان های فرد ایجاد می شود کمک کند.

یکی دیگر از اهمیت استفاده روزانه از نخ دندان این است که خطر ایجاد حفره را کاهش می دهد. پوسیدگی دندان می تواند منجر به ایجاد حفره شود واین منجر به ایجاد یک سوراخ کوچک در سطح سخت دندان فرد به نام مینای دندان می شود. اگرچه این فرآیند زمان بر است، ولی هرچه پلاک بیش تری روی مینای دندان فرد وجود داشته باشد، خطر ایجاد حفره در فرد بیش تر می شود. استفاده از نخ دندان بین دندان‌ ها حداقل یک بار در روز می‌ تواند به خلاص شدن از شر ذرات غذای پنهان و تجمع پلاک کمک کند و خطر پوسیدگی دندان را کاهش دهد.

استفاده روزانه از نخ دندان به پیشگیری از بیماری لثه کمک می کند. ژنژیویت مرحله اولیه بیماری لثه است. یکی از اولین علائم التهاب لثه، التهاب اطراف لثه است. همچنین ممکن است هنگام مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن لثه های فرد دچار خونریزی شود.

اگر التهاب لثه درمان نشود، می تواند منجر به عفونت جدی تری به نام پریودنتیت شود. این می تواند باعث شود لثه های فرد عقب بروند یا از دندان های فرد دور شوند. دندان های فرد ممکن است تکیه گاه استخوانی خود را از دست داده و لق شوند. در صورت عدم درمان، پریودنتیت می تواند یک پاسخ التهابی در سراسر بدن فرد ایجاد کند. بنابراین، مسواک زدن دو بار در روز و نخ دندان کشیدن یک بار در روز می تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه کمک کند.

نخ دندان کشیدن روزانه، می تواند بوی بد دهان را کاهش دهد. بوی بد دهان (هالیتوزیس) یک مشکل رایج است. اما نخ دندان کشیدن روزانه یکی از ابزارهایی است که می تواند از آن برای جلوگیری از بوی بد دهان استفاده کرد.

هنگامی که غذا بین دندان های فرد گیر می کند، به آرامی شروع به پوسیدگی می کند. اگر افراد ذرات غذا را از بین نبرند، می تواند باعث ایجاد بوی بد در دهان فرد شود.

همچنین، اگر پلاک در اطراف یا بین دندان های فرد ایجاد شود و شروع به فرسایش مینای دندان کند، می تواند باعث ایجاد حفره و بیماری لثه شود که به بوی بد دهان کمک می کند.

استفاده روزانه از نخ دندان هم چنین ممکن است به سلامت قلب فرد نیز کمک کند. رعایت بهداشت خوب دندان تنها به دندان ها و لثه های فرد کمک نمی کند. بلکه ممکن است برای سلامت قلب فرد نیز مفید باشد.

بر اساس یک مطالعه بزرگ در سال 2019، شرکت کنندگانی که از استاندارد بالایی از بهداشت دهان پیروی می کردند، خطر ابتلا به فیبریلاسیون دهلیزی و نارسایی قلبی را کاهش دادند.

به گفته منبع مورد اعتماد انجمن قلب آمریکا، ارتباط بین سلامت دهان و سلامت قلب ممکن است بیشتر با ارتباط بین سلامت دهان و سلامت کلی بدن فرد ارتباط داشته باشد.

صرف نظر از این، نخ دندان کشیدن روزانه یک راه ساده و کم هزینه برای کمک به افزایش بهداشت دهان و دندان و همچنین سلامت کلی فرد است.

ADA به افراد توصیه می کند دندان های خود را به مدت 2 دقیقه دو بار در روز مسواک بزنند و حداقل یک بار در روز از نخ دندان استفاده کنند. برخی از افراد ترجیح می دهند در طول برنامه صبحگاهی خود از نخ دندان استفاده کنند، در حالی که برخی دیگر یک تمیز کردن نهایی قبل از خواب را دوست دارند.

به طور کلی توصیه می شود که افراد قبل از مسواک زدن دندان های خود را نخ دندان بکشند. وقتی افراد نخ دندان می کشند، معمولاً ذرات غذا و پلاک اطراف دندان هایشان را شل می کنند. سپس عمل مسواک زدن به حذف پلاک و ذراتی از روی دندان ها و خط لثه کمک می کند.

نخ دندان استاندارد به طور کلی در دو نوع وجود دارد: اپیلاسیون و بدون موم. انتخاب بین این دو اغلب به ترجیح شخصی بستگی دارد، به ویژه از آنجایی که ADA ادعا می کند تفاوتی بین اثربخشی این دو نوع وجود ندارد. اگر دندان ‌های فرد به هم نزدیک ‌تر یا شلوغ هستند، ممکن است از یک روکش مومی استفاده شود.

نخ دندان همچنین به صورت نواری عرضه می‌شود که پهن ‌تر و مسطح ‌تر است و در صورت وجود شکاف در دندان‌ها به خوبی عمل می ‌کند.

علاوه بر این، اگر افراد بریس، پل یا شکاف دارند، ممکن است بخواهند یک سوپر نخ را امتحان کنند. این نوع نخ دارای نخ معمولی، نخ اسفنجی و نخ دندان با انتهای سفت است.

اگر استفاده از نخ سنتی برای فرد سخت است، می توان از جایگزین های نخ دندان استفاده کرد، مانند: نخ های آب، نخ های هوا، برس های بین دندانی.

این ابزارها به افراد این امکان را می دهند که از آب، هوا یا برس های کوچکی که شبیه به چوب ریمل هستند، برای تمیز کردن کناره ها و بین دندان های خود استفاده کنند. به گفته ADA، همه اینها ابزار قابل قبولی برای از بین بردن مواد غذایی و باقی مانده از دندان فرد هستند.

نخ دندان کشیدن حداقل یک بار در روز تنها یک مرحله از یک روال بهداشت دهان و دندان سالم است. برای سلامت دندان ها، افراد باید نکات دیگری را مدنظر قرار دهند که در زیر به آن ها اشاره می شود:

دندان های خود را حداقل دو بار در روز با حرکات دایره ای ملایم مسواک بزنند و همچنین از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنند. برای جلوگیری از آسیب دیدن لثه از یک برس نرم استفاده کرده و برای از بین بردن باکتری ها، زبان خود را مسواک بزنند. استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید را در نظر بگیرند و در نهایت این که، مسواک یا سر مسواک خود را هر 3 تا 4 ماه یک بار تعویض کنند. بعد از خوردن غذا یا نوشیدنی شیرین، یک لیوان آب بنوشید تا به از بین بردن هرگونه قند یا ذرات غذا روی دندان ها و لثه ها کمک کند. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشند که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات باشد و مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *