پوست،مو و ناخن

دلایل ایجاد جوش صورت و راهکار رفع آن

 جوش صورت یکی از بیماری های پوستی می باشد که در افراد در سنین مختلف و به شیوه های مختلف خود را نشان می دهد. بنابراین افراد برای مقابله با آن ها باید همواره دستورالعمل هایی را رعایت کنند. در متن زیر به ارائه اطلاعات بیشتری در این باره پرداخته شده است.

دلایل ایجاد جوش صورت و راهکار رفع آن

جوش که به عنوان نوعی بیماری پوستی شناخته می شود، زمانی به وجود می آید که فولیکول های مو با چربی و سلول های مرده پوست مسدود می شوند. در این گونه موراد است که باعث به وجود آمدن جوش های سر سفید، سر سیاه و یا جوش بر روی پوست صورت فرد می شود. داشتن جوش که بیش تر در جوانان دیده می شود، با این حال، افرادی را نیز در سنین مختلف تحت تأثیر خود قرار می دهد. بنابراین، برای مقابله با این بیماری نیز به مانند سایر انواع بیماری ها روش های درمانی مختلفی وجود دارد و افراد می توانند از این روش ها برای درمان جوش های صورت خود استفاده کنند. جوش ها و برآمدگی های بر روی پوست را می توان به آرامی بهبود داد و وقتی که یک جوش شروع به از بین رفتن می کند، به نظر می رسد که سایر جوش ها ظاهر می شوند. بسته به شدت آن، افرادی که دارای جوش هایی بر روی صورت خود می باشند همواره دچار ناراحتی های عاطفی و زخم بر روی پوست خود می شوند. بنابراین، افراد باید در جریان باشند که هر چه سریع تر نسبت به برطرف کردن جوش های مورد نظر اقدامات لازم را انجام دهند تا خطر ابتلای به چنین مشکلاتی را در وجود خود کاهش دهند.

لازم به ذکر است که علائم جوش بسته به شدت بیماری فرد متفاوت می باشد، که می توان آن ها را به جوش های سرسفید، جوش های سر سیاه، برجستگی های کوچک قرمز و حساس، جوش هایی که دارای پایول هایی در نوک آن ها به همراه با چرک می باشد و هم چنین توده های بزرگ، جامد و دردناک در زیر پوست اشاره کرد. جوش ها معمولاً در صورت، پیشانی، سینه، قسمت بالایی پشت و هم چنین شانه ها ظاهر می شوند. روش ها و راهکارهای فراوانی برای کمک به رفع جوش ها وجود دارند که در ادامه بحث به بررسی آن ها پرداخته می شود.

در صورتی که افراد با استفاده از روش های ذکر شده در ادامه بحث، نتوانستند به درمان جوش خود کمک کنند می تواند با مراجعه به پزشک متخصص، به درمان جوش های خود کمک های مؤثری کنند.  طبق تحقیقات صورت گرفته ایجاد شدن جوش بر روی پوست افراد به ویژه بر روی صورت خانم ها، می تواند برای چندین دهه باقی بماند و یک هفته قبل از قاعدگی عود کند. لازم به ذکر است که جوش صورت بدون درمان در زنانی که از داروهای ضد بارداری استفاده می کنند به راحتی از بین می روند. می توان بیان کرد که در بزرگسالان مسن، شروع شدن ناگهانی جوش های شدید می تواند خود نشانه ای از وجود یک بیماری زمینه ای باشد که افراد در این گونه موارد باید از خود مراقبت های پزشکی ویژه انجام دهند.

بنابراین، در حالت کلی می توان بیان کرد که جوش نوعی بیماری مزمن و التهابی پوستی می باشد که از اثرات آن این است که باعث ایجاد لکه ها، به ویژه بر روی صورت، شانه ها، پشت، گردن، سینه و بازوهای فرد می شود. به گونه ای که با استناد به تحقیقات صورت گرفته در این زمینه می توان بیان کرد که این نوع بیماری، شایع ترین بیماری پوستی در ایالات متحده می باشد که به طور سالانه حدود 50 میلیون آمریکایی را تحت تأثیر قرار می دهد. معمولاً زمانی که فرد در دوران بلوغ می باشد، زمانی است که غددهای چربی وی فعال می شوند و منجر به ایجاد جوش صورت و دیگر نقاط ذکر شده می شود. افراد نباید از ایجاد آن ها هیچ گونه ترسی داشته باشند چرا که این بیماری چندان خطرناک نبوده و تنها می تواند جای زخم های پوستی را بر جای بگذارد.

غدد روغن تولید می کنند و توسط هورمون های مردانه تولید شده توسط غدد فوق کلیوی در مردان و زنان تحریک می شوند. حداقل 85 درصد از مردم در ایالات متحده جوش را در بین سنین 12 تا 24 سال تجربه می کنند. هم چنین لازم است ذکر شود که درمان آن نیز بستگی به شدت و مداوم بودن آن دارد. از مهم ترین عواملی که منجر به ایجاد جوش می شوند می توان به عوامل ژنتیک، چرخه قاعدگی، اضطراب و استرس، آب و هوای گرم و مرطوب، استفاده از مواد آرایشی مبتنی بر روغن، و فشردن جوش ها اشاره کرد. حال در ادامه به بررسی مهم ترین روش های مؤثر برای درمان این نوع عارضه پوستی می پردازیم.

– برای مقابله با جوش صورت و دیگر قسمت های حساس در بدن، افراد باید مراقب باشند که رژیم غذایی سالمی را داشته باشند. به گونه ای که اکثر دانشمندان دریافته اند که افرادی که دارای رژیم غذایی مناسبی هستند و از انواع ویتامین ها به ویژه دو نوع ویتامین A و E به اندازه کافی مصرف می کنند، می توانند در معرض خطر کمتری برای جوش و آکنه های شدید قرار داشته باشند.

– یکی دیگر از راهکارهای مبارزه با جوش ها این است که افراد می بایست از روغن درخت چای استفاده کنند. نتایج یک مطالعه انجام شده بر روی 60 بیمار نشان داده است که استفاده 5 درصدی از روغن درخت چای می تواند به طور شگفت انگیزی به درمان آکنه کمک کند.

– یکی دیگر از روش های مقابله با جوش، استفاده از چای می باشد. به گونه ای که شواهدی وجود دارد که نشان می دهد که پلی فنول های چای، از جمله چای سبز، که از آن در یک آماده سازی موضعی استفاده می شود، می تواند تأثیر بسیار مؤثری در کاهش تولید سبوم و هم چنین درمان جوش و آکنه داشته باشد. هم چنین محققان پوست بر این عقیده هستند که مرطوب کننده ها می توانند پوست افراد را تسکین دهند به ویژه در افرادی که در حال درمان جوش می باشند. به گونه ای که مرطوب کننده های حاوی آلوئه ورا با غلظت حداقل 10 درصد یا فندق جادوگر نیز می توانند اثر تسکین دهنده و هم چنین ضد التهابی داشته باشند.

– یکی از دیگر اقدام های مؤثر این است که افراد می بایست صورت خود را دو بار در روز بشویند. شستن صورت دو بار در روز و عدم ایجاد جوش  به بهبود ظاهر پوست کمک های مهمی می کند. برخلاف تصورات رایج، جوش به ندرت در نتیجه کثیف بودن صورت فرد به وجود می آید. بنابراین، افراد باید همواره در جریان باشند که آلودگی ها و چربی های اضافی را از روی پوست خود پاک کرده و پوست خود را به صورت مرتب شست و شو دهند.

– زاه حل دیگر این است که افراد باید از شست و شوی شدید خودداری کنند. برخی از افراد پوست خود را با پدهای پارچه ای خشن و یا حوله های شست و شو پاک می کنند که این کار باعث می شود که پوست تحریک شده و باعث ایجاد التهاب بر روی آن شود و از طرفی جوش ها نیز بیش تر و  بدتر شوند. بنابراین، استفاده کردن از یک پاک کننده ملایم با دست های تمیز یا یک برس نرم که برای استفاده صورت در نظر گرفته شده است می تواند در این زمینه مؤثر باشد.

– یکی دیگر از روش ها این است که افراد باید از کندن جوش های خود خودداری کنند؛ از آن جایی که ممکن است فشار دادن یک جوش وسوسه انگیز باشد، اما انجام این کار نیز به نوبه خود می تواند منجر به ایجاد التهاب و زخم شود.

– اقدام دیگر در راستای از بین بردن جوش صورت این است که افراد می بایست در صورت تمایل به استفاده از قرص های هورمونی حتماً با پزشک صحبت کنند. گاهی اوقات، برای از بین بردن جوش ها، قرص های هورمونی ضد بارداری تحویز می شود. از آن جایی که قرص های ضد بارداری ممکن است که بتواند به تنظیم هورمون هایی که می توانند جوش ها را بدتر و هم چنین به پیشگیری از آن ها کمک کند،  ولی در این رابطه باید ذکر شود که قرص های موردنظر دارای خطراتی می باشند، بنابراین بررسی فواید و عوارض جانبی قبل از تصمیم گیری و در جریان گذاشتن پزشک و استفاده از نظرات وی می تواند در این زمینه بسیار مهم و اساسی باشد.

– روش مفید و مؤثر دیگر این است که افراد به هنگام خروج از خانه حتماً از کرم ضد آفتاب استفاده کنند. آفتاب بیش از حد می تواند اثرات بسیار مضری بر روی پوست افراد داشته باشد. آفتاب سوختگی نیز به نوبه خود می تواند منجر به تولید بیش از حد روغن شده که این امر نیز باعث بدتر شدن جوش های موجود در صورت فرد می شود. بنابراین استفاده از کرم ضد آفتاب بدون روغن با فاکتور حفاظتی حداقل 15 ممکن است به جلوگیری از آفتاب سوختگی و تشدید جوش های فرد کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *