پوست،مو و ناخن

رفع ریزش مو با راهکارهای خانگی

امروزه، توجه به مو و زیبایی های آن به یکی از مهمترین دغدغه های افراد تبدیل شده است. بسیاری از افراد بنا به شرایطی از قبیل عوامل ژنتیکی، استرس های مزمن و کنترل نشده، محکم بستن موها، عدم مصرف آهن، فولیک اسید و دیگر مواد معدنی به میزان کافی و سایر دلایل دیگر از قبیل تغییرات هورمونی، زایمان و یا مشکلات در سیستم ایمنی بدن و غیره، دچار ریزش مو می شوند. راهکارهای خانگی بسیاری برای کمک به تقویت مو و جلوگیری از ریزش آنها وجود دارد که در این مقاله، به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته اند.

رفع ریزش مو با راهکار های خانگی

امروزه توجه به مو و زیبایی های آن به یکی از مهمترین موضوعات مورد توجه بسیاری از افراد به ویژه خانم ها تبدیل شده است. بنابراین آنها به دنبال روش های مختلفی هستند که بتوانند مشکلات ناشی از ریزش مو و یا کم پشتی موهای خود را از بین ببرند. عوامل مختلفی منجر به ریزش مو می شود که تحقیقات نشان داده اند که  بسیاری از افراد بر اثر عواملی از قبیل تغییرات هورمونی، تغذیه نامناسب، عوامل ژنتیکی، استرس و فشارهای روحی، عدم مصرف مواد غذایی مغذی از قبیل انواع ویتامین ها و مواد معدنی و استفاده از محصولات شوینده نامناسب و ناسازگار با مو، دچار اختلالات و عوارضی در ناحیه موهای خود می شوند.

در برخی از موارد دیگر نیز، رژیم غذایی پاسخگوی نیازهای افراد نیست که این منجر به ریزش موهای فرد شده، به این ترتیب که در برخی از افراد ریزش مو به شدت صورت گرفته و در برخی دیگر نیز موجب طاسی و یا کم پشتی موهای آنها می شود. همچنین با بالا رفتن سن افراد و کاهش میزان پروتئین های موجود در بدن آنها، موهای این افراد شروع به ریزش کرده و ممکن است عمل طاسی در آنها شکل گیرد. این گونه افراد به دنبال راههایی برای تأمین میزان پروتئین موجود در بدن و کمک به تقویت و رشد موهای خود هستند. بنابراین افراد به دنبال روش های مختلفی برای غلبه کردن بر این اختلالات هستند. برخی از آنها به دنبال کاشت مو می روند و با استفاده از این عمل به تجدید و بازسازی موهای خود کمک می کنند، اما برخی دیگر با مصرف انواع مکمل ها، به بازسازی و رشد و تقویت موهای خود کمک می کنند.

دلایل مختلفی برای ریزش مو وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به کمبود پروتئین و مواد مغذی در بدن، مصرف سیگار و سایر دخانیات، مبتلا بودن به برخی از بیماری ها از قبیل سرطان، عوامل هورمونی و تغییرات آنها، عوامل ژنتیکی، وجود انواع عفونت ها، داشتن استرس و فشارهای عصبی و استرس و داشتن فشار عصبی می توان اشاره کرد.

اگرچه راهکارهای خانگی بسیاری برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد، ولی هیچ کدام از آنها تضمینی نیستند، در عین حال استفاده از آنها بی تأثیر هم نیست. برای درمان ریزش مو باید فرد مهمتر از هر چیزی به دنبال عامل ریزش مو باشد، مثلاً اگر عامل اصلی ریزش مو، استرس باشد، استرس را از خود دور کرده و اعتماد به نفس خود را افزایش دهد.

– برای درمان خانگی اکثر بیماری ها از عسل استفاده می شود، بنابراین عسل نقشی حیاتی دارد. افراد می توانند برای پرپشت کردن موهای خود از ترکیب عسل با روغن بادام تلخ و یا روغن زیتون استفاده کنند. این ترکیب ها را باید نیم ساعت قبل از حمام بر روی سر گذاشته شود و سپس دوش گرفته شود. خاصیت عسل این است که موجب مرطوب شدن موها می شود.

 

– یکی از دلایل ریزش موهای افراد، سست شدن ریشه موها است. در اینجا، فرد برای سفت کردن ریشه موهای خود به منظور جلوگیری از ریزش موها، از ترکیب حنا، سدر و مورد استفاده می کند. برای جلوگیری از رنگ گرفتن موها به خاطر حنا، باید مورد و سدر را به اندازه 150 گرم و حنا را 50 گرم مخلوط کرده و سپس استفاده کند.

– ماساژ دادن پوست سر نیز یکی از عواملی است که به ترمیم و رشد موهای فرد کمک می کند. برای تحریک پذیری بیشتر پوست سر و بهبود ضخامت مو، ماساژ باید همراه با روغن و ماسک مو انجام شود. علاوه بر جلوگیری از ریزش مو، اختصاص دادن زمانی کوتاه در طول روز برای ماساژ پوست سر می تواند منجر به رفع استرس و فشار و تنش نیز شود.

– استفاده از انواع روغن های طبیعی از قبیل سیاه دانه، رزماری، آرگان، روغن نارگیل و سایر انواع روغن هایی این چنینی، برای افزایش رشد موهای فرد و جلوگیری از ریزش آنها بسیار مؤثر هستند. روغن نارگیل از آنجایی که دارای اسیدهای چرب است، به داخل ساقه مو نفوذ کرده و بسته به نوع و جنس موها، می توان آن را قبل و یا بعد از حمام استفاده کرد. اگر موهای فرد چرب هستند باید یک یا چند ساعت قبل از شستن موها، آنها را با روغن ماساژ داد ولی اگر موهای فرد خشک هستند فرد باید قبل از حمام روغن تراپی کند و بعد از حمام مقدار کمی از روغن را به ساقه و انتهای موهای خود بزند تا موهای نرم و درخشانی داشته باشد.

– اگرچه پیاز دارای بوی بدی است که ممکن است خیلی از افراد آن را دوست نداشته باشند، ولی با این وجود، ارزش استفاده از آن بسیار زیاد است. آب پیاز به عنوان یک منبعی مؤثر برای درمان موفق آمیز آلوپسی آره آتا از طریق تقویت و رشد موها است. در این گونه موارد فرد برای تقویت موهای خود، می تواند چند دانه پیاز را آب گرفته و آن را به پوست سر و موهای خود بمالد و بعد از 15 دقیقه موهای سر خود را شامپو زده و بشوید.

– آب لیمو نیز یکی دیگر از مواردی است که منجر به افزایش رشد مو و جلوگیری از ریزش آنها می شود. علاوه بر زدن آب لیمو 15دقیقه قبل از حمام جهت جلوگیری از ریزش مو، افراد می توانند از روغن لیموی رقیق شده نیز به عنوان ماسک مو استفاده کنند.

– استفاده از عصاره گیاه جنسینگ نیز می تواند تأثیرات فراوانی بر روی رشد و تقویت موهای فرد داشته باشد.

– آهن یکی از عناصر بسیار مهم در افراد است که کمبود آن موجب ریزش موهای فرد شده و استفاده از آن به عنوان یک نوع مواد و مکمل غذایی موجب تقویت و رشد موهای فرد می شود. افراد برای اینکه میزان آهن موجود در بدن خود را افزایش دهند، باید از غذاهای سرشار ازآهن استفاده کنند از قبیل عدس، دانه کدو تنبل، اسفناج، لوبیا سفید، گوشت گاو، بوقلمون و غیره. بنابراین استفاده از ترکیباتی سرشار از آهن نیز به درمان ریزش مو کمک های مؤثری می کند.

– برای تقویت مو و رشد موهای جدید در فرد، بدن نیازمند به مصرف پروتئین است. ریزش مو در بسیاری از افراد به دلیل کمبود پروتئین بوده است. بنابراین، فرد باید از مواد غذایی سرشار از پروتئین از قبیل لوبیا، تخم مرغ، ماهی، آجیل و گوشت کم چربی برای جلوگیری از ریزش موهای خود استفاده کند.

– یکی دیگر از مهمترین و ارزان ترین روش های خانگی درمان ریزش مو، ماساژ کف سر می باشد. بدین ترتیب که فرد هنگامی که موهای خود را می شوید به آرامی و با نوک انگشتان باید شروع به فشار آوردن بر روی پوست سر کرده تا جریان خون در این ناحیه افزایش پیدا کند.

– داشتن موی سالم با سلامتی کل بدن در ارتباط است. زمانی که فرد دچار سوء تغذیه می شود، ممکن است نتواند فولیکول تولید کند. در این گونه موارد بهترین حالت این است که روزانه از مکمل مولتی ویتامین استفاده کند.

– یکی دیگر از مکمل های حیاتی که نقش به سزایی را در تولید سلول های جدید ایفا می کند، اسید فولیک است. اسید فولیک در افرادی که دچار ریزش مو هستند به فولیکول ها کمک می کند تا موهای جدیدی را در نواحی کم مو ایجاد کند. لازم به ذکر است که قبل از مصرف این دارو باید حتما با پزشک مشورت شود.

– یکی دیگر از گیاهانی که دارای تأثیرات به سزایی در درمان ریزش مو دارد گیاه آلوئه ورا است که موجب تسکین پوست سر می شود و علاوه بر اینکه ریزش موی سر را تسکین می دهد، شوره سر و چربی های اضافی را نیز می گیرد. افراد می توانند ژله آلوئه ورا را با چاقوی تیز از وسط برش داده و به موهای خود بمالند و بعد از نیم ساعت و یا یک ساعت وجود داشتن بر روی سر، سرانجام با آب خنک شست و شو دهند.

– آب برنج نیز خاصیت بسیار مهمی برای تقویت موهای فرد دارد. کافی است که هنگام آب کش کردن برنج، آب برنج که بدون نمک و روغن باشد را برداشت و قبل از حمام از این آب بر روی موهای خود برای چند ساعت استفاده کرد و سپس موها شسته شوند.

– یکی دیگر از ویتامین های گروه B، ماست است که دارای خواص بسیار مفیدی برای موهای فرد است. استفاده از ماست به عنوان یک ماسک بر روی موها، باعث نرم شدن، درخشندگی و تقویت موهای فرد می شود و از شوره و موخوره نیز جلوگیری می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *