افزایش و کاهش وزن

مسیر کاهش وزن و واقعیت های آن

کاهش وزن به عنوان یکی از دغدغه هایی است که بسیاری از افراد با آن مواجه هستند. در این مقاله بیشتر در رابطه با کاهش وزن صحبت شده است.

حالا که چاقی و اضافه وزن، به عنوان یکی از بیماری ها و مشکلات شایع شناخته می شود، لازم است که همه ما با روش های اصولی برای کاهش وزن آشنا باشیم. به طور کلی، برخی از باورهای غلط وجود دارند که می توانند روند کاهش وزن شما را متوقف کنند یا باعث کند شدن لاغری شما شوند.

اگر قصد لاغری دارید و نمی دانید باید طبق چه مسیری پیش بروید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید. در ادامه این مقاله قصد داریم باورهای اشتباه و صحیح را برای کاهش وزن را به شما توضیح دهیم تا راحت تر به وزن ایده آل خودتان برسید.

کاهش وزن و باورهای غلط آن

زمانی که قصد لاغری و کاهش وزن را دارید، حتما توصیه هایی از اطرافیان به گوش شما می رسد. برخی از افراد روش های لاغری خودشان را به شما توصیه می کنند و از شما می خواهند که طبق این روش پیش بروید. ولی آیا واقعا کاهش وزن با این روش ها امکان پذیر است؟ اصلا برخی از روش های کاهش دهنده وزن اصولی و منطقی هستند؟

متاسفانه، بسیاری از افراد بدون توجه به واقعیت های لاغری، اقدام به کاهش وزن می کنند و این موضوع باعث می شود که آن ها با مشکل مواجه شوند. در ادامه به برخی از این باورهای غلط اشاره می کنیم که نه تنها باعث کاهش وزن شما نمی شوند، می توانند وزن شما را افزایش دهند.

  • حذف یک وعده غذایی برای لاغری غلط است.

یکی از مهم ترین و در عین حال رایج ترین باورهای غلطی که در میان مردم برای لاغری وجود دارد، حذف یک وعده غذایی است. برخی از افراد وعده غذایی صبحانه را حذف می کنند و برخی از افراد وعده غذایی شام را!

هر دوی این کار مضر بوده و می تواند باعث از دست رفتن عضلات بدن شما شود. اگر می خواهید به روش اصولی وزن کم کنید و در عین حال، شاهد از بین رفتن عضلات خود نباشید، باید به جای حذف یک وعده غذایی، حجم وعده غذایی را کم کنید.

  • حذف یک نوع ماده غذایی ضروری برای بدن و تاثیر آن در کاهش وزن

برخی از افراد تصور می کنند که اگر مصرف کربوهیدرات را قطع کنند، می توانند شاهد کاهش وزن و لاغری باشند. اگرچه بسیاری از این مشکلات می توانند در اثر مصرف کربوهیدرات زیاد باشند. ولی موضوع حائز اهمیتی که وجود دارد این است که بدن نیاز به همه مواد غذایی یعنی، کربوهیدرات ها، پروتئین ها، غلات، لبنیات و حبوبات دارد. به همین خاطر، حذف هر یک از مواد غذایی می تواند برای بدن مضر باشد.

برای لاغری و کاهش وزن باید، حجم کربوهیدرات دریافتی خود را کاهش دهید. ولی حذف کامل کربوهیدرات هم غیر ممکن است و هم غیر اصولی! زیرا بدن نیاز به این ماده برای تولید انرژی مورد نیاز خودش دارد.

  • ورزش کردن بدون رعایت رژیم غذایی مناسب!

کاهش وزن با عدم رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن زیاد، یک روش غیر اصولی و غیر منطقی است! اگر می خواهید به وزن ایده آل برسید، باید در کنار داشتن برنامه ورزشی مناسب، رژیم غذایی مناسبی نیز داشته باشید.

توجه داشته باشید که رژیم غذایی مناسب باید توسط یک فرد متخصص برای شما نوشته شود. در غیر این صورت برای بدن مضر خواهد بود. پس اگر فردی به شما یک رژیم غذایی را توصیه کرد، حتما به صحت آن رژیم غذایی شک کنید.

  • میزان متابولیسم افراد و تاثیر آن بر روی لاغری

یکی از مهم ترین موضوعاتی که باید به آن توجه داشته باشید، میزان متابولیسم خودتان می باشد. متابولیسم پایه بدن شما می تواند بر روی مدت زمان مورد نیاز جهت رسیدن به وزن ایده آلتان تاثیر بگذارد. برخی از افراد به صورت طبیعی، دارای متابولیسم و سوخت و ساز بیشتری نسبت به دیگر افراد می باشند. این افراد راحت تر لاغر می شوند و بدیهی است که مدت زمان کمی برای لاغری این افراد نیاز است.

ولی برخی از افراد به وزن ایده آل خودشان نمی رسند، چون متابولیسم پایه کمتری دارند. این افراد هم نباید ناامید شوند و تصور کنند که چون متابولیسم و سوخت و ساز بدن آن ها پایین است، هیچ گاه لاغر نمی شوند. در واقع، این افراد باید مدت زمان بیشتری را برای لاغری تلاش کنند.

چگونه به وزن ایده آل خود برسیم؟!

مسیر کاهش وزن اصولی و منطقی، یکی از سوالاتی است که برای بسیاری از افراد پیش می آید. به هر حال بسیاری از افراد برای کاهش وزن، در یک مسیر اشتباه هستند و این موضوع باعث می شود که آن ها نتوانند به وزن ایده آل خودشان برسند.

مسیر کاهش وزن باید منطقی و اصولی باشد. اولین مسیری که باید برای کاهش وزن در پیش بگیرید، حذف غذاهای چرب و آماده است. فست فودها، ساندویچ ها و برخی از مواد غذایی که ارزش غذایی پایینی دارند، ولی کالری آن ها بالا است، برای بدن بسیار مضر می باشند و باعث چاقی شما می شوند.

دومین قدم برای کاهش وزن، داشتن تحرک کافی است. اگر می خواهید به صورت اصولی لاغر شوید، باید تحرک داشته باشید و حداقل روزانه 30 دقیقه ورزش کنید. لازم به توضیح است که مسیر کاهش وزن زمانی منطقی و اصولی است که شما بتوانید در دراز مدت در این مسیر پیش بروید.

برخی از افراد تصور می کنند که می توانند با رعایت یک رژیم غذایی سخت در یک مدت زمان محدود یک ماهه، شاهد کاهش وزن باشند. ولی به هر حال مدت زمان رعایت رژیم غذایی و ورزش کردن باید بیشتر باشد. حتی برخی از افراد باید چندین سال تلاش کنند تا به وزن ایده آل خودشان برسند.

مصرف مکمل های لاغری و چربی سوز برای کاهش وزن؛ راهی درست یا غلط؟!

یکی از موضوعات و سوالاتی که برای افراد جهت کاهش وزن پیش می آید، مصرف مکمل های لاغری و چربی سوز ها است. به هر حال مکمل های تغذیه ای که دارای ترکیبات چربی سوز می باشند، می تواند نقش موثری در کاهش وزن داشته باشد. به خصوص اگر شما در کنار مصرف این مکمل ها، ورزش مناسبی هم داشته باشید.

مکمل های چربی سوز می توانند انتخابی مناسب برای شما باشند، اگر رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و در کنار این موضوع، ورزش کنید. معمولا مکمل های چربی سوز حاوی ترکیبات گیاهی می باشند که باعث افزایش متابولیسم چربی می شوند. برخی از این مکمل ها نیز دارای کافئین هستند. کافئین به عنوان یک افزایش دهنده انرژی، نقش بسیار موثری در کاهش وزن دارد. کافئین می تواند باعث چربی سوزی شود و عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد.

به همین خاطر، مصرف چربی سوزها برای کاهش وزن مضر نیست. به شرطی که افراد رژیم غذایی مناسبی را رعایت کنند و در کنار مصرف این مکمل ها، ورزش مناسبی داشته باشند.

رعایت یک رژیم غذایی چند نفره برای کاهش وزن!

یکی دیگر از باورهای غذای برای کاهش وزن، رعایت کردن یک رژیم غذایی چند نفره است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که از سوی اطرافیان خود شاهد تجویز رژیم های غذایی باشید. به هر حال برخی از رژیم های غذایی می توانند برای یک فرد موثر باشند و باعث کاهش وزن آن شوند. ولی این به این معنی نیست که آن رژیم های غذایی برای شما هم مناسب می باشند!

رعایت یک رژیم غذایی چند نفره برای کاهش وزن، منسوخ شده است. هر فرد باید رژیم غذایی متناسب با خودش را دریافت کند. زیرا متابولیسم پایه هر فرد متفاوت است و نوع نیاز افراد برای لاغری نیز بر روی رژیم غذایی موثر خواهد بود.

بنابراین، از رعایت کردن یک رژیم غذایی چند نفره خودداری کنید و حتما به یک پزشک متخصص تغذیه و یا کارشناس تغذیه برای کاهش وزن مراجعه کنید. این کار باعث می شود که شما بتوانید بر اساس سیستم بدن خودتان، وزن خود را کم کنید!

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم باورهای غلط و باورهای درست لاغری و کاهش وزن را بررسی کنیم. مسیر صحیح کاهش وزن چیزی به جز رعایت کردن رژیم غذایی و ورزش کردن نیست! ولی رژیم غذایی مناسب، باید توسط پزشک برای فرد تجویز شود تا اصولی باشد.

به هر حال به عنوان نکته آخر به شما توصیه می کنیم که ورزش کنید و در کنار ورزش از همه مواد غذایی با حجم کم مصرف کنید. حذف یک وعده غذایی و یا یک ماده غذایی برای بدن شما قطعا مضر خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *