موارد علمی

چند ورزش ارزان برای کاهش وزن

افراد می توانند با انجام ورزش ارزان از قبیل پیاده روی، یوگا و سایر فعالیت های مشابه ارائه شده در متن، به کاهش وزن خود کمک های مؤثری کنند. در متن زیر به بررسی این نوع ورزش ها پرداخته شده است.

چند ورزش ارزان برای کاهش وزن

در جامعه کنونی وزن بالا و داشتن اضافه وزن به یک معضل اساسی برای کل افرادی تبدیل شده است که با آن درگیر هستند. چاق بودن و یا اضافه وزنی در دیدگاه برخی افراد، شکل پسندیده ای است که این دیدگاه بیشتر در باور افراد قدیمی رایج است ولی در حال حاضر و جامعه مدرن، فرد باید تناسب اندام داشته تا بتواند مهمترین عامل اساسی در زندگی که داشتن اعتماد به نفس است را به دست آورد به ویژه برای ایامی از قبیل عیدها که رابطه ها و صله رحم بیشتر است. از طرفی دیگر نیز، کاهش وزن، از ایجاد بسیاری از بیماری ها جلوگیری می کند. چرا که وزن بالا، خود منشأ ایجاد بسیاری از بیماری های مزمن است.

ورزش کردن یکی از مهمترین فعالیت هایی است که به افراد روحیه شادابی و سلامتی در بدن را القا می کند. امروزه افراد زیادی به دنبال کاهش وزن خود هستند و از رژیم های غذایی و روش گوناگونی برای این کار استفاده می کنند. یکی از مهمترین روش هایی که برای کاهش وزن مدنظر خود قرار می دهند انجام ورزش و فعالیت های جسمانی است که منجر به افزایش مصرف کالری در بدن شده و در کنار رژیم غذایی می توانند به کاهش وزن فرد کمک کنند. انجام ورزش به سلامتی استخوان ها و بدن کمک می کنند، خواه به صورت پیاده روی و بالا رفتن از پله باشد و یا خواه به صورت دویدن و رقصیدن.

از دیگر ویژگی های حاصل از ورزش کردن این است که موجب بهبود و تقویت خلق و خوی فرد می شود. افراد با انجام ورزش های خوب، به دلیل ترشح اندورفین احساس شادابی و نشاط می کنند و منجر به آرامش اعصاب و روان فرد می شود.

افزایش سطح انرژی و نشاط در فرد نیز از دیگر مزایای ورزش کردن است که مهمترین عامل ایجاد این مزیت، بهبود در گردش خون و تقویت انتقال اکسیژن و مواد مغذی است. تحقیقات نشان می دهند که اگر افراد در طول هفته 20 دقیقه ورزش کنند، احساس خستگی کمتر و انرژی بیشتری را دریافت می کنند.

ورزش کردن اگرجه موحب خستگی ذهن و بدن فرد می شود ولی در مقابل واکنش های استرسی به محرک ها را کاهش می دهد. از دیگر مزایای ورزش کردن می توان به تقویت زندگی جنسی، بهبود حافظه و داشتن پوستی شاداب تر اشاره کرد. با توجه به اهمیت و مزایایی که ورزش کردن دارد، دو نوع ورزش وجود دارد ورزش های هوازی و ورزش های غیر هوازی که در ادامه مورد بررسی قرار می گیرند.

ورزش های هوازی ورزش هایی هستند که بر خلاف ورزش های غیر هوازی مدت زمان طولانی تری دارند و عضلات بیشتری از بدن در آنها مشارکت دارد که این نوع ورزش ها موجب سوختن چربی های بدن می شود. از جمله این ورزش ها می توان به پیاده روی های تند به مدت طولانی، دو استقامتی، شنا، فوتبال و بسکتبال اشاره کرد.

منظور از ورزش های غیرهوازی ورزش هایی است که مدت زمان آنها کم بوده و عضلات کمتری در آنها مشارکت دارند. در این نوع ورزش ها تنها قند سوزانده می شود و در کاهش میزان چربی هیچ گونه اثری ندارد. که از جمله این نوع ورزش ها می توان به کشتی و یا ورزش های زیبایی اندام اشاره کرد.

افراد باید در جریان باشند که کاهش وزن با استفاده از ورزش کردن و مشاهده تأثیر آن معمولاً زمان بر است و بستگی به میزان وزنی دارد که افراد می خواهند کم کنند. افراد باید به خاطر داشته باشند که اگر بعد از چند هفته ورزش کردن مرتب و و درست غذا خوردن، متوجه کاهش وزن در بدن خود شدند باید به این پروسه و روند ادامه دهند تا وزن شان به حالت نرمال مورد علاقه شان برگردد. اگرچه که کاهش وزن در یکی دو هفته اول، بیشتر به خاطر از دست دادن آب است. افراد باید در جریان باشند که اگر می خواهند کاهش وزن دقیقی داشته باشند باید ورزش کردن را با رژیم غذایی و خواب کافی و از بین بردن استرس های خود ترکیب کنند تا بتوانند نتیجه مطلوب و مورد نظر خود را بگیرند.

افرادی که به دنبال کاهش وزن خود هستند باید بدانند که تنها ورزش کردن ملاک نیست بلکه باید دارای رژیم غذایی مناسبی نیز باشند و تا یک ساعت بعد از ورزش کردن، به جز آب و غذاهای آزاد و بدون کالری از چیزهای دیگر مصرف نکنند. سپس بعد از یک ساعت با کمک خوردن یک میوه و یا یک لیوان شیر می توان مواد غذایی لازم را به بدن انتقال دهند. افراد باید از ورزش هایی که در آنها ایجاد تنگی نفس و تپش قلب بالا و موجب بالا رفتن ضربان قلب می شود جلوگیری کنند. و در نتیجه، افراد باید ورزشی را انتخاب کنند که در دسترس داشته باشند و باید دارای برنامه ورزشی منظم و متعادلی باشند.

امروزه بسیاری از افراد سعی در کاهش وزن خود دارند. علاوه بر رژیم غذایی، ورزش کردن یکی از رایج ترین استراتژی ها برای کاهش وزن و بدنسازی است. لازم به ذکر است که ورزش کردن اگرچه موجب کاهش وزن می شود، مزایای بسیار دیگری از قبیل بهبود خلق و خو، تقویت استخوان ها و مفاصل و کاهش بسیاری از بیماری ها از قبیل بیماری های قلبی و عروقی و سایر بیماری های دیگر را در پی دارد.

تحقیقات صورت گرفته نشان می دهند که چند مورد از مهمترین ورزش های ارزان که موجب کاهش وزن می شوند عبارتند از: پیاده روی، آهسته دویدن یا دویدن، دوچرخه سواری، شنا کردن، انجام تمرینات با وزنه، یوگا و پیلاتس است.

پیاده روی

پیاده روی یکی از بهترین و مؤثرترین ورزش ها برای کاهش وزن بوده که بسیار راحت و آسان و بدون احساس خستگی بوده و نیازی به خرید تجهیزات نداشته و مفاصل و استخوان های افراد را تحت فشار قرار نمی دهد. بهداشت هاروارد، تخمین زده است که یک فرد 70 کیلوگرمی، با هر 30 دقیقه پیاده روی با سرعت متوسط حدود 167 کالری می سوزاند. یکی دیگر از مزایای پیاده روی، این است که در هر جایی قابلیت انجام شدن را دارد.

دویدن و آهسته دویدن

دویدن و آهسته دویدن نیز به عنوان یک ورزش مؤثر در کاهش وزن، کمک بسیار مؤثری به سوزاندن چربی های شکم که عامل بسیار خطرناکی در بدن است و دور اندام های خالی بدن فرد را احاطه کرده  و به پیشگیری از بیماری های مزمنی از قبیل بیماری های قلبی و دیابت کمک می کند. این نوع ورزش که همانند پیاده روی، قابلیت انجام شدن در هر جایی را دارد، افراد برای شروع می توانند آهسته دویدن را 3 تا 4 بار در هفته و هر بار 20 تا 30 دقیقه در برنامه خود قرار دهند.

دوچرخه سواری

دوچرخه سواری نیز یکی از ورزش های دیگری است که منجر به بهبود تناسب اندام و کاهش وزن فرد می شود. استفاده از این نوع ورزش، نه تنها به کاهش وزن کمک می کند بلکه افرادی که به طور منظم دوچرخه سواری می کنند، از نظر آمادگی جسمانی بهتر و حساسیت به انسولین در آنها افزایش و خطر ابتلاء به بیماری های قلبی و سرطان و مرگ در آنها کاهش می یابد. همچنین این ورزش نیز همانند پیاده روی و دویدن فشار زیادی را بر روی مفاصل افراد وارد نمی کند.

تمرین با وزنه

یک انتخاب محبوب برای افرادی که قصد لاغر شدن را دارند، تمرین با وزنه است. تحقیقات نشان می دهند که یک فرد 70 کیلوگرمی، در هر 30 دقیقه تمرین با وزنه، تقریباً 112 کالری را می سوزاند و بدین ترتیب به فرد قدرت و رشد عضلانی می دهد و از طرفی دیگر انجام این ورزش، باعث افزایش میزان متابولیسم در حالت استراحت می شود.

شنا

شنا کردن نیز از دیگر ورزش های مؤثر برای کاهش وزن افراد است که بیشتر جنبه سرگرمی دارد. همانند ورزش های ذکر شده در قبل، یک فرد 70 کیلوگرمی تقریباً 233 کالری را در هر نیم ساعت شنا کردن می سوزاند. تحقیقات انجام شده حاکی از این است که شنا کردن به مدت 60 دقیقه و به طور متوالی 3 بار در هفته، باعث کاهش چربی بدن، بهبود انعطاف پذیری و کاهش ابتلا به بیماری قلبی و کلسترل بالا و تری گلیسیرید خون می شود. افرادی که دارای آسیب دیدگی و یا درد در ناحیه عضلات هستند، استفاده از شنا گزینه بسیار خوبی است چرا که به مفاصل فشار زیادی وارد نمی کند.

یوگا

یکی دیگر از ورزش های کاهش وزن است که می تواند علاوه بر سوزاندن کالری، ذهن آگاهی افراد را تقویت کرده و به تقویت و مقاومت فرد در برابر غذاهای ناسالم و کنترل پرخوری کمک کند. یوگا یک ورزش بسیار مفید برای کاهش وزن است که در همه جا قابل انجام است، علاوه بر سوزاندن کالری، به افراد کمک می کند که در مقابل هوس غذایی مقاومت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *