مکمل بدنسازی

مکمل بدنسازی چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

بیشتر بدنسازان و ورزشکاران برای بالا رفتن و افزایش نیروی خود از مکمل های متنوع استفاده می کنند. همانطور که می دانید در بازار مکمل های گوناگون وجود دارد. به یاد داشته باشید پیش از استفاده از مکمل ها حتما با پزشک متخصص مشورت نمایید. و هرگز خودسرانه مصرف نکنید برای اینکه مکمل ها را مصرف کنید حتما بایستی به جنسیت و سن توجه لازم را داشته باشید. در این مقاله قصد داریم به توضیحاتی درباره مکمل بدنسازی بپردازیم.

آشنایی با مکمل بدنسازی

خوب است بدانید ورزش های مقاومتی کاملا  انرژی بدن را تخلیه می کنند، به همین علت بدنسازان به مصرف مکمل روی می آورند. اگر آن ها نتوانند جایگزین مناسبی پیدا کنند عضلاتشان تحلیل می روند و آسیب جدی به سلامتی آنها وارد می شود. نحوه استفاده کردن از مکمل ها باید به گونه ای باشد که از حد مجاز بالاتر نرود زیرا برای فرد عوارض جدی ایجاد می کند. به همین خاطر باید از هر مکملی به میزان لازم استفاده شود، اشخاصی که به بیماری های کلیوی و کبدی مبتلا هستند باید حتما در مصرف مکمل بدنسازی احتیاط کنند.

پیش از مصرف مکمل، حتما به تداخل دارویی توجه داشته باشید

پیش از مصرف هر دارویی حتما باید به تداخل دارویی آن توجه لازم را داشته باشید تا درگیر عوارض و مسمومیت های شدید نشوید. مطالعات نشان می دهد بعضی از مکمل ها برای سیستم ایمنی بدن بسیار مفید می باشند و به تقویت بدن کمک زیادی می کنند.. پیش از آن که از مکمل ها استفاده کنید نظر پزشک را بپرسید تا اگر از داروی خاصی استفاده می کند تداخل دارویی ایجاد نشود. پزشک و متخصص مورد نظر درباره تداخلات دارویی به شما بسیار خوب مشاوره می دهد.  علاوه بر این شما قادر خواهید بود از داروهایتان لیستی درست کنید و در اختیار پزشک قرار دهید تا شما را راهنمایی کند. افراد زیادی معتقدند که داروهای گیاهی و طبیعی هیچ گونه عوارض ندارد، اما این حرف اشتباه است.  شما باید حتما به تداخل گیاهان دارویی نیز توجه لازم را داشته باشید.

چه مکملی را با توجه به تیپ بدنی خود انتخاب کنیم؟

سایز و شکل بدن افراد با یکدیگر متفاوت می باشد. انتخاب مکمل بدنسازی بر اساس تیپ بدنی انجام می شود. ما 3 نوع تیپ بدنی داریم:

  • اکتومورف: بدن ظریف و لاغر
  • مزومورف: بدن عضلانی و متراکم
  • اندومورف: بدن چاق با چربی بسیار بالا

نخستین قدم این است که ببینید بدن شما در کدام دسته قرار می گیرد و بعد از آن مکمل مورد نظر خود را انتخاب کنید.

استفاده از مکمل بدنسازی برای چه افرادی مناسب نیست؟

توجه داشته باشید که استفاده از مکمل بدنسازی باید به گونه ای باشد که در کنار رژیم غذایی و ورزش عضله سازی صورت بگیرد.  برای کسانی که دارای بیماری خاصی می باشند و یا رژیم غذایی نامتعادلی دارند استفاده از مکمل به آن ها پیشنهاد نمی شود. علاوه بر این افرادی که تحرک ندارند و جز پیاده روی و دویدن تحرک بدنی ندارد به هیچ وجه استفاده از مکمل پیشنهاد نمی شود. افرادی که تمرینات ورزشی خود را به طور کاملا منظم انجام می دهند و رژیم آن ها دارای اصول خاصی می باشد باید از مکمل باکیفیت استفاده نمایند.

ویژگی های  مکمل بدنسازی

ویژگی های مکمل بدنسازی فراوان است. خوب است بدانید مکمل ها نیازهای تغذیه ای را تامین می نمایند. هنگامی که تمرینات افزایش می یابد نیاز بدن به دریافت مواد غذایی نیز بیشتر می شود زیرا سوخت و ساز ماهیچه ها نیز بالاتر می رود. به همین دلیل برای جلوگیری از هر گونه صدمه ای باید یک مکمل عالی را انتخاب نمایید. به همین دلیل بدنسازان و ورزشکاران به پروتئین و مواد معدنی زیادی نیاز دارند تا عضلاتشان هرگز تحلیل نرود. همچنین انرژی لازم برای انجام تمرینات ورزشی را داشته باشند.

در ادامه به ویژگی های مکمل های عضله ساز اشاره می کنیم:

پروتئین وی

یکی از محبوب ترین مکمل های عضله ساز، پروتئین وی می باشد.. این نوع پروتئین در مسیر تولید پنیر از شیر ایجاد می شود و پس از آن به شکل پودر درست می شود. یکی از مزایای مهم این مکمل نسبت به دیگر انواع پروتئین، هضم و جذب بالای آن می باشد. بهترین تایم مصرف پروتئین وی در 4 زمان متفاوت می باشد: صبح بعد از بیدار شدن، پیش از شروع تمرینات ورزشی، پس از انجام تمرینات ورزشی و قبل از خواب. پروتئین به افزایش حجم عضلات کمک زیادی می کند و از تحلیل عضلات نیز جلوگیری می کند.

مکمل ویتامین C

مکمل ویتامین C  ماده ای می باشد که از بروز آسیب و صدمه به سلول های عضلانی در هنگام تمرینات پر فشار جلوگیری می نماید.

مکمل ویتامین D

مکمل ویتامین D در خون با قابلیت انقباض و ثبات سلول های عضلانی ارتباط مستقیم دارد. این ویتامین موجب استحکام ساختار استخوان ها و جذب کلسیم می شود. به همین خاطر برای افزایش قدرت عضلات ورزشکاران بسیار ضروری ولازم می باشد.

مکمل کافئین

مکمل کافئین با افزایش سطح انرژی باعث می شود تا درد عضلات کاهش یابد و خستگی ورزش نیز کم شود. استفاده درست از کافئین باعث می شود تا از چربی به عنوان منبع سوخت مناسب استفاده گردد. به همین خاطر به چربی سوزی کمک زیادی می کند. بهتر است بدانید وقتی در حال انجام تمرینات ورزشی هستید بدن شما به انرژی زیادی نیاز دارد. به همین علت بدن برای تامین انرژی مورد نیاز به سمت گلیکوژن می رود.

مکمل کربوهیدرات

از دیگر مکمل های بدنسازی می توان مکمل کربوهیدرات را نام برد. این نوع مکمل ورزشی به بهترین نحو کمبودهای کالری در رژیم غذایی ورزشکاران و بدنسازان را جبران می نماید. علاوه بر این بهترین انتخاب برای تامین انرژی بدن محسوب می شود. این مکمل بدنسازی علاوه بر این که به افزایش وزن کمک می کند باعث حجیم شدن بافت ها و عضلات بدن می شود. مصرف این مکمل سبب می شود بدنسازان انرژی مضاعفی پیدا کنند.

مکمل پروهورمون

این مکمل تستوسترون مردانه به شمار می رود. از مزایای آن می توان به پیشگیری از ریزش مو و جلوگیری از پوکی استخوان در مردان اشاره کرد.

BCAA  یا اسید های آمینه شاخه دار

اسیدهای آمینه شاخه دار شامل والین، ایزولوسین و لوسین می شود. BCAA از جمله اسیدهای آمینه ضروری محسوب می شود. به این دلیل که بدن انسان قادر به ساخت آن نمی باشد. به همین خاطر باید از طریق یک رژیم غذایی مناسب آن را برای بدن تامین کنید. این مکمل به تقویت عضلات کمک زیادی می کند و از تحلیل عضلات نیز جلوگیری می نماید.

مکمل امگا 3

مکمل امگا 3 التهاب بدن، میزان چربی ،دردهای عضلانی، کلسترول خون و ریسک بیماری های قلبی را کاهش می دهد. علاوه بر این از سرطان، آلزایمر و افسردگی جلوگیری می نماید. به جز استفاده از مکمل های آماده می توانید از روغن زیتون، روغن نارگیل و روغن ماهی نیز امکا 3 لازم در بدن را تامین نمایید.

مطالعات نشان می دهد که روغن ماهی در ترکیب با   BCAAو کربوهیدرات می تواند سرعت سنتز پروتئین را به خوبی افزایش دهد. به همین دلیل می تواند توده عضلانی را نیز افزایش دهد. امگا 3 برای سلامت ورزشکاران بسیار مفید می باشد.

مکمل کراتین

از دیگر مکمل عضله سازی می توان به مکمل کراتین اشاره کرد. این مکمل موجب بالا رفتن قدرت خروجی از عضلات ورزشکاران می شود. کراتین سبب افزایش قدرت و انرژی عضلات می شود و با مصرف آن تایم بیشتری را می توان صرف تمرینات ورزشی کرد. همین امر باعث افزایش توده عضلانی بدن می شود. علاوه بر این کراتین در عضلات همراه با آب ذخیره می گردد و وجود آب اضافی باعث افزایش اندازه سلول های عضلانی می شود.

ترکیبات مکمل بدنسازی

ترکیباتی مکمل بدنسازی مضر یا مفید بودن آن را نشان می دهد. شما باید پیش از اینکه مکملی را خریداری کنید به ترکیبات آن توجه لازم را داشته باشید. همچنین به دوز مصرفی آن توجه لازم را داشته باشید. اگر مکملی دوز مناسب را داشته باشد حتما آن را خریداری کنید. اگر مکملی دوز مصرفی بالا یا پایین دارد بدانید برای سلامتی مضر می باشد و روی عضله سازی شما هیچ گونه تاثیری نمی گذارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *