موارد علمی, مکمل بدنسازی

مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی

مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی

مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی

تقریبا همه مردم سردرد را تجربه کرده‌اند اما میگرن نوعی خاص از سردرد است که زندگی فرد را دگرگون می‌کند. در ادامه همراه ما باشید تا مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی را با هم بررسی کنیم.

 

میگرن چیست؟

میگرن یک نوع خاص از سردرد است که معمولا در یک طرف سر رخ می دهند اما گاها افرادی در دو طرف سر درد را احساس می کنند. افراد ممکن است از سن 10 تا 40 سالگی دچار میگرن شوند و پس از 50 سالگی معمولا اتفاق نمی افتد.

همه سردردها میگرن نیستند. میگرن با علائم خاصی همراه است.

 

میگرن چیست

 

علائم میگرن می تواند ترکیبی از موارد زیر باشد:

  • معمولا درد در یک طرف سر احساس می شود
  • فرد در ناحسه سر احساس ضربان می کند
  • به صدا و نور شدیدا حساسیت دارد
  • در دید فرد تاری ایجاد می‌شود و در بینایی تغییراتی صورت میگیرد که هاله نام دارد
  • حالت تهوع و استفراغ شدید به همراه دارد

 

سردردهای میگرنی

 

محققان هنوز درنیافته‌اند که میگرن چگونه بروز می‌دهد اما میدانند که حداقل یک مولفه‌ی ژنتیکی در آن دخیل است. همچنین میتوان گفت که عوامل محیطی تاثیر بسزایی در بروز میگرن دارد. به عنوان مثال عوامل محرک زیر میتوانند عامل میگرن باشند:

  • افزودنی های غذایی
  • برخی از غذاها
  • تغییرات هورمونی مخصوصا در بانوان
  • استرس شدید
  • مصرف الکل بیش از اندازه
  • حرکات ناگهانی و انجام ورزش های سنگین

در مواردی هم ممکن است سردردهای شدید به دلیل وجود میگرن در سر باشد. در صورتی که دچار سردردهای منظمی هستید و باعث تداخل در روند زندگی عادی شما شده است بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

با معرفی مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی با دارومارکت همراه باشید.

 

معرفی مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی

در فوق عواملی که در بروز میگرن نقش دارند اشاره شد اما مواد غذایی و مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی هم وجود دارند که با مصرف آنها میتوان از حملات میگرنی جلوگیری کرد. اگر شما هم به وفور دچار حملات میگرنی می‌شوید باید به دنبال راهی برای کنترل آن باشید.

در ادامه قصد داریم با برخی از مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی را معرفی کنیم:

منیزیم

محققان بر این باوراند که میزان سطح منیزیم در بدن میتواند حساسیت نورون ها به التهاب ناشی از میرن را تحت تاثیر قرار دهد. با استفاده از مواد غذایی حاوی منیزیم میگرن را تا میزان زیادی پیشگیری کنید . در موارد حاد هم منیزیم وریدی با تجویز و تزریق پزشک باعث کاهش حملات خواهد شد.

طبق آمار اعلام شده توسط بنیاد میگرن آمریکا، روزانه باید 300 تا 600 میلی گرم منیزیم مصرف شود تا برای جلوگیری از حملات میگرنی کمک کننده باشد. البته با استفاده این میزان منیزیم دچار درد شکمی، تهوع و اسهال خواهید شد. بنابراین قبل از استفاده از این مکمل موثر در کنترل سردردهای میگرنی حتما با پزشک معالج مشورت کنید.

 

ویتامین ب2 (ریبوفلاوین)

نقش ویتامین ب2 یا همان ریبوفلاوین رشد و تکامل سلولی، تولید انرژی و متابولیسم چربی هاست. ویتامین ب2 نقش موثری در عملکرد میتوکندری و انرژی سلولی داشته و هیچگونه عارضه جانبی ندارد. بناببراین گزینه خوبی به عنوان مکمل موثر در کنترل سردردهای میگرنی است. افردا بزرگسال میتواند از ویتامین B2 برای کنترل سردرد استفاده کنند. رایج ترین دوز مصرفی که برای بیماران مبتلا به میگرن تجویز می‌شود، 400 میلی گرک در روز و به مدت 3 ماه است.

 

کوآنزیم کیوتن

کوآنزیم کیوتن به عنوان یکی از اجزاء زنجیره انتقال الکترون و تنفس سلولی در میتوکندری فعالیت دارد که هم از غذاها قابل دریافت است و هم در بدن تولید می شود. از آنجایی که در افراد مبتلا به میگرن متابولیسم انرژی سلولی دچار اختلال می‌شود و کوآنزیم Q10 هم یک جزء اساسی بدن است، میتواند به عنوان مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی موثر باشد.

همچنین کاهش سطح سرمی پیرووات و لاکتات و بهبود متابولیسم انرژی دیگر تاثیرات کیوتن است که میتواند در حملات میگرنی بسیار موثر باشد. مصرف روزانه 100 میلی گرم کیوتن برای کاهش 50 درصدی حملات میگرنی در طول سه ماه کافی است.

 

Butterbur  یا بابا آدم جنگلی

به عنوان یکی دیگر از مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی میتوان به عصاره گیاه بابا آدم جنگلی اشاره کرد. پتاسین موجود در این گیاه باعث خاصیت ضدالتهابی، ضد اسپاسمی و گشادکنندگی عروق میگردد که کاهش حملات میگرنی را به همراه دارد. اما در عین حال با داشتن آلکالوئیدهای پیرولیزیدین میتواند دچار سمی شدن کبد شود.

 

Feverfew

گیاه Feverfew که در فارسی به نام بابونه چشم گاوی شناخته می‌شود برای کاهش مدت زمان حملات میگرن و حالت تهوع و حساسیت به صدا و نور مفید است. به گفته محققان این گیاه یکی از مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی است.

 

 

ملاتونین

برای تنظیم چرخه خواب و بیداری اغلب از هورمون ملاتونین استفاده می‌شود که با رهش فوری میتواند عاملی موصر در حملات میگرنی باشد. با توجهبه تحقیقات انجام شده افراد اگر افراد مبتلا به میگرن در طی 6 ماه میزان 4 میلی گرم ملاتونین را 30 دقیقه قبل از خواب مصرف کنند تعداد حملات میگرنی به شدت کاهش پیدا خواهد کرد.

 

روغن ماهی

اسید ایکوزاپنتانوئیک (EPA) و اسید دوکوزاهگزانوئیک (DHA) دو نوع از مهمترین چربی های امگا 3 در روغن ماهی میباشند که قابل دریافت از مکمل های غذایی و منابع غذایی هستند. هنوز اثرات این دو نوع چربی برای تاثیر در حملات میگرنی کامل نیست. گرچه به نظر می آید که در دوزهای بالا باعث کاهش مدت زمان سردرد و تعداد دفعات در ماه شده است.

 

کافئین

یکی دیگر از مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی کافئین است. همه میدانیم که قهوه سرشار از کافئین است و به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی های دنیا شناخته می‌شود. البته این ترکیب محرک در دیگر نوشیدنی‌ها مانند نوشابه، نوشابه انرژی‌زا و چای سافت میشود. مصرف بیش از  حد کافئین در روز باعث بدتر شدن سردردهای میگرنی میشود بنابراین پزشکان توصیه می کنند افراد تا حد ممکن مصرف این محرک را کاهش دهند.

البته افرادی که به خوردن کافئین عادت دارند در صورت قطع یکباره شاید دچار سردردهایی شبیه یه میگرن شوند که معمولا با خالت تهوع و افزایش ضربان قلب همراه است. ارگ با ترک کافئین دچار سردردهای شدید شدید بهتر است طی چند هفته میزان مصرف را کاهش دهید.

دوز مناسب برای پیشگیری حملات میگرنی 200 میلی گرم یا بیشتر است.

 

 

 

توصیه های ایمنی برای مصرف مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی

اکثر مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی که نیاز به تجویز پزشک ندارند بدون عارضه جانبی و خطر هستند اما با این حال باید مواردی را در هنگام مصرف آنها در نظر گرفت:

  • قبل از شروع مصرف هر مکملی با پزشک مشورت کنید. برخی از ویتامین ها مواد معدنی با سایر داروها و مکمل های دیگر تداخل دارویی دارند. در صورت مصرف ممکن است وضعیت بدن شما بدتر شود.
  • بانوان باردار در صورت استفاده از مکمل های جدید بسیار احتیاط کنند، زیرا بسیاری از آن ها برای بدن ایمن نیستند.
  • در صورتی که دچار مشکلات گوارشی هستید قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید. ممکن است بدن شما دیگر توانایی جذب مکمل ها را نداشته باشد.
  • توجه کنید که بلافاصله بعد از مصرف نتیجه را مشاهده نمی‌کنید. برای اینکه مزایای مکمل های مصرفی را ببینید باید حداقل یک ماه از مصرف آن گذشته باشد.
  • در صورتی که با مصرف مکمل های جدید احساس کردید میگرن شما بدتر شده است، بلافاصله مصرف را قطع کنید و با پزشک در میان بگذارید. برای مثال مصرف کافئین برای برخی افراد محرک است و برای برخی دیگر سردردهای شدید به همراه دارد.
  • تمامی مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی بدون خطر نیستند و همه کیفیت یکسانی ندارند. برای مثال اگر مصرف ویتامین A بیش از اندازه باشد دچار حالت تهوع، سردرد، کما و در نهایت مرگ خواهد شد.

 

پیشگیری از میگرن

اگر یک اتاق تاریک و کاملا ساکت باشید از بسیاری از حملات میگرنی جلوگیری می‌شود. این مورد به نظر بسیار ساده است اما در دنیای شلوغ امروز تقریبا امری غیرممکن است. در دنیای مدرن افراد اجازه ندارند تا دقایقی در سکوت کامل و در یک اتاق وقت خود را سپری کنند. بنابراین با استفاده مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی میتوان حملات و شدت علائم را کاهش داد.

به کمک یک پزشک مغز و اعصاب دارو و رژیم مکمل متناسب یا شرایط فردی خود تهیه کنید. همچنین یک پزشک متخصص راهکارهایی در ارتباط با جلوگیری از عوامل تحریک کننده میگرن به شما ارائه خواهد داد.

مکمل های موثر در کنترل سردردهای میگرنی مختلف اند که ما در این مقاله تنها تعدادی از آنها را بررسی کردیم. برای مصرف درست و گرفتن نتیجه موثرتر بهتر است با پزشک معالج مشورت کنید.

 

 

دارومارکت ارائه دهنده انواع مکمل های عمومی، مکمل های بانوان، آقایان، کودکان، سالمندان و مکمل های ورزشی میباشد. برای خرید هر یک از آنها کافیست به سایت دارومارکت مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *