پوست،مو و ناخن

دلایل ایجاد جوش در سن بالا چیست؟

جوش جزو یکی از مشکلات پوستی است که هم در زیبایی و هم در سلامت پوست تاثیر منفی می گذارد. به همین علت افراد به دنبال راهی برای از بین بردن و درمان آن هستند. آیا می دانید دلایل ایجاد جوش در سنین بزرگسالی چیست؟ در این بخش می خواهیم به بررسی علت به وجود آمدن جوش و راه های درمانی آن بپردازیم. با ما همراه باشید.

مقدمه

جوش صورت یکی از آزاردهنده ترین مشکلات پوستی است که هم زیبایی و هم سلامت پوست را تحت تاثیر خود قرار می دهد. دلایل ایجاد جوش، متفاوت است. معمولا نوجوانانی که در سن بلوغ و سن رشد قرار دارند، بیشتر از سایرین به جوش های پوستی مبتلا می شوند.اما پس از خارج شدن از سن بلوغ، دیگر نشانه ای از جوش های پوستی نخواهد بود و تقریبا می توان گفت پوست صاف و یکدست می شود. حال شاید این سوال برایتان به وجود بیاید که چرا در سنین بالا جوش های پوستی ظاهر می شوند؟ در این بخش تصمیم داریم تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

جوش های پوستی در سنین بالا چگونه اند؟

همانطور که در بخش ابتدایی به این موضوع اشاره کردیم، دلایل ایجاد جوش در سنین مختلف، متفاوت است. اما خوب است تا بدانید در دوران بزرگسالی هم این جوش ها روی پوست ظهور می کنند و البته که دلایل مختلفی برای بروز آنها وجود دارد. اما بهتر است تا قبل از اینکه سراغ بررسی دلایل آن برویم، انواع جوش هایی را که در بزرگسالی روی پوست ظاهر می شوند، را بررسی کنیم و با آنها آشنا شویم.

نوع خفیفی از جوش های بزرگسالی که می توان گفت نوع رایج آن است، جوش های سرسفید و سرسیاهی هستند که رو بینی ظاهر می شوند. این جوش ها بسیار ریز و کوچک هستند و معمولا با یک فشار کم، بیرون می آیند. موضوعی که در خصوص این جوش ها آزاردهنده است، بروز منافذ باز پوستی می باشد. این نوع جوش ها برخلاف ظاهر ریز و کوچکی که دارند، تاثیر بسیار منفی بر زیبایی پوست می گذارند و این موضوع باعث می شود تا پوست با حفره های زیادی دیده شود.

جوش انواع مختلفی دارد

نوع دیگری از جوش هایی که در بزرگسالی روی پوست ظاهر می شوند، جوش های تحریک پذیر هستند. این جوش ها معمولا قرمز و متورم هستند. البته دلایل ایجاد جوش به این صورت روی پوست مختلف است و گاهی وجود آنها موقتی و زودگذر است. اما به طور کلی این نوع جوش ها جزو شدیدترین نوع جوش های پوستی هستن که گاهی اوقات مانند یک کیست عفونتی روی پوست مستقر می شوند.

نوع بعدی، آکنه ها هستند. آکنه ها جوش های سرسیاه و سفتی هستند که به طور کلی برای مدت طولانی زیر پوست بوده اند و به مرور زمان در سطح پوست منافذ سر سیاهی به وجود می آورند. همانطور که دلایل ایجاد جوش در پوست متفاوت بود، دلایل بروز آکنه ها نیز متفاوت است. به همین علت بهتر است تا در ادامه این بخش به بررسی دلایل ایجاد جوش در سنین بالا بپردازیم و شما را با این دلایل آشنا کنیم. با ما همراه باشید.

دلایل ایجاد جوش صورت در سنین بزرگسالی چیست؟

دلایل ایجاد جوش در بزرگسالی متفاوت است. قبل از اینکه بخواهیم به سراغ بررسی این دلایل برویم، بهتر است تا این موضوع را در نظر داشته باشید که بدن افراد با یکدیگر متفاوت است. گاهی امکان دارد، بعضی از افراد دلایل ایجاد جوش را در بدن خود داشته باشند، اما صورتشان هیچ گونه جوشی نداشته باشد. گاهی نیز کاملا برعکس است. احتمال دارد، فرد هیچ یک از این دلایل را نداشته باشد، اما صورتش جوش های زیادی داشته باشد. بنابراین در صورتی که احساس کردید جوش های شما به مرحله ای رسیده است که از کنترل شما خارج شده، بهتر است تا حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

تغییرات هورمونی یکی از دلایل جوش در بزرگسالی

  • تغییرات هورمونی

یکی از اصلی ترین دلایل ایجاد جوش در سنین بزرگسالی، تغییرات هورمونی است. گاهی ممکن است نوسانات هورمون های زنانه و مردانه در بدن باعث ایجاد انواع جوش های پوستی شود. تغییرات هورمونی خون و گردش خون را تحت تاثیر خود قرار می دهند. به همین علت ممکن است تا خون بدن نیز با عدم تعادل اسیدیته مواجه شود و این موضوع باعث بروز انواع جوش های پوستی در صورت شود.

  • تغییرات و مشکلات زنانه

از مهمترین مسائلی که جزو دلایل ایجاد جوش در خانم ها به حساب می آید، تغییرات و مشکلات بدنی آنهاست. دوران قبل و بعد از قاعدگی، قبل و بعد از بارداری، قبل و بعد از شیردهی و… همگی جزو مسائلی هستند که تقریبا می توان گفت کم و بیش همه خانم ها با آن درگیر هستند. به همین علت می توان گفت این مسائل باعث ایجاد جوش پوستی در خانم ها می شود.

  • استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بسیاری از اندام ها و ارگان های بدن را تحت تاثیر خود قرار می دهد. به همین علت می توان گفت یکی از دلایل ایجاد جوش در بزرگسالی، استرس و اضطراب است. این موضوع به نوعی برای بدن محرک به حساب می آید و ممکن است واکنش بدن نسبت به این موضوع بروز جوش ها و آکنه های پوستی باشد.

  • استرس های فیزیکی

نوع دیگری از استرس، که استرس فیزیکی نام دارد، دلیل دیگر ایجاد جوش صورت است. آیا می دانید منظور از استرس های فیزیکی چیست؟ کمبود خواب، تغییرات آب و هوا، بیماری های جسمی، قرار گرفتن در معرض محرک های بیرونی و… همگی جزو استرس های فیزیکی به حساب می آیند که گاهی ممکن است با بروز جوش ها و آکنه های پوستی همراه باشد.

  • باکتری ها

شاید برایتان جالب باشد تا بدانید از دیگر دلایل ایجاد جوش در سنین بزرگسالی، باکتری ها هستند. نوعی باکتری به نام پروپیونی باکتریوم آکنس وجود دارد که باعث بروز مشکلات پوستی و همچنین جوش های پوستی می شود. این باکتری که در محیط های بیرونی وجود دارد، معمولا به دلیل عدم رعایت بهداشت به وجود می آید و باعث آلوده شدن سطح پوست می شود. زمانی که از پاک کننده مناسب برای پوست استفاده نشود، این باکتری ها در سطح پوست تجمع پیدا می کنند و باعث آلوده شدن پوست و همچنین بروز جوش ها و آکنه های پوستی می شود.

  • مواد غذایی ناسالم

یکی دیگر از دلایل ایجاد جوش در بزرگسالی، استفاده از مواد غذایی ناسالم است. بسیاری از مواد غذایی که دارای مواد نگهدارنده، رنگ های خوراکی و سایر افزودنی ها هستند، برای بدن آلرژی و حساسیت به وجود می آورند. به همین علت می توان گفت باعث بروز جوش ها و آکنه های پوستی می شوند. همچنین بعضی از مواد غذایی برای بدن حساسیت هایی به وجود می آورند که در نهایت منجر به بروز جوش ها و آکنه های پوستی می شود. به طور مثال استفاده از لبنیات، شیرینی ها، فست فودها و … باعث بروز واکنش هایی برای بدن می شود که ممکن است به دنبال آن بروز جوش های پوستی وجود داشته باشد.

  • مصرف داروهای خاص

گاهی اوقات نیز ممکن است دلایل ایجاد جوش در بزرگسالان، مصرف بعضی داروهای خاص باشد. به طور کلی بعضی از داروهای ضد تشنج و ضد افسردگی دارای ترکیباتی هستند که باعث بروز جوش ها و آکنه های پوستی می شود.

 

از راه های مناسب برای درمان جوش استفاده کنید

چگونه جوش های پوستی در بزرگسالی را برطرف کنیم؟

قطعا هیچ کس از وجود جوش و آکنه های پوستی راضی و خوشحال نیست. به همین علت ممکن است افراد به دنبال راهی برای درمان این جوش ها باشند. به خاطر داشته باشید برای برطرف کردن جوش های پوستی باید ابتدا دلایل ایجاد جوش را شناسایی کنید و سپس به دنبال راه درمان باشید. بسیاری از این جوش ها و آکنه ها با درمان های خانگی از بین می روند. اما گاهی اوقات لازم است تا موضوع توسط پزشک متخصص بررسی شود و درمان پزشکی صورت بگیرد.

شما می توانید با مصرف آب و مایعات سالم تا حد زیادی به کاهش و درمان جوش های پوستی کمک کنید. همچنین می توانید از میوه جات و سبزیجات سالم استفاده کنید تا ویتامین ها و مواد معدنی لازم به بدن شما برسد. این ویتامین ها و مواد معدنی به حفظ سلامت و زیبایی پوست کمک می کنند و باعث درمان جوش ها و آکنه های پوستی می شوند.

در صورتی که می خواهید برای درمان پزشکی نزد متخصص بروید، باید به خوبی در خصوص سابقه ابتلا به بیماری یا حساسیت هایی که دارید، با پزشک صحبت کنید. البته طی معاینات پزشکی سوالاتی از شما پرسیده می شود که از وجود بیماری یا حساسیت در بدن شما به پزشک اطلاع می دهد. اما به خاطر داشته باشید در صورتی که پزشک برای شما آزمایش یا داروی خاصی را تجویز کرد، حتما برای درمان به آن عمل کنید. زیرا پزشک علاوه بر درمان جوش ها، به درمان مشکلات و بیماری های شما نیز می پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *