موارد علمی

دلایل کاهش بینایی در جوانی چیست؟

کنار آمدن با مشکل کاهش بینایی و یا از دست دادن بینایی می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر از دست دادن بینایی به صورت دائمی باشد. برخی از کارها وجود دارد که یک فرد می تواند در مقابله با این مشکل انجام دهد و تا جای ممکن از بروز مشکل کاهش بینایی جلوگیری به عمل آورد.

دلایل کاهش بینایی در جوانی چیست؟

 

دلایل کاهش بینایی در جوانی چیست؟

کنار آمدن با مشکل کاهش بینایی و یا از دست دادن بینایی می تواند دشوار باشد، به خصوص اگر از دست دادن بینایی به صورت دائمی باشد. برخی از کارها وجود دارد که یک فرد می تواند در مقابله با این مشکل انجام دهد و تا جای ممکن از بروز مشکل کاهش بینایی جلوگیری به عمل آورد.

افراد می توانند با انجام موارد زیر گام مهمی در جهت حفظ سلامت چشم خود و جلوگیری از دچار شدن به مشکل کاهش بینایی انجام دهند:

استراحت دادن به چشم ها. این موضوع به خصوص هنگام استفاده از وسایل الکترونیکی اهمیت می یابد. به هنگام استفاده از این وسایل به ازای هر 20 دقیقه خیره شدن به صفحه نمایش یک مرتبه استراحت کرده و به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید.

استفاده از عینک محافظ. هنگام انجام برخی فعالیت‌ها، مانند انجام برخی ورزش‌ها، انجام کارهای ساختمانی، یا انجام تعمیرات منزل، از عینک ایمنی یا عینک محافظ استفاده کنید.

استفاده از عینک آفتابی. در این زمینه از عینک های آفتابی استفاده کنید که از چشم های شما در برابر اشعه UVA و UVB به میزان 99 تا 100 درصد محافظت کنند.

انجام معاینه منظم چشم. آگاهی زود هنگام از خطر ابتلا به بیماری های چشمی و همچنین تغذیه خوب و ترک سیگار نیز می تواند به محافظت از چشم کمک کند.

از دست دادن یا کاهش بینایی در جوانی می تواند دلایل زیادی داشته باشد. علل موقتی این مشکل عبارتند از میگرن و ملتحمه؛ همچنین مشکلاتی مانند رتینوپاتی دیابتی و AMD، نیز می توانند منجر به از دست دادن دائمی بینایی شود.

10 ماده غذایی موثر برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از دچار شدن به مشکل کاهش بینایی در جوانی

 

10 ماده غذایی موثر برای حفظ سلامت چشم و جلوگیری از دچار شدن به مشکل کاهش بینایی در جوانی

مردم اغلب بر این باورند که مشکل کاهش بینایی در نتیجه پیری یا فشار چشم است در حالی که داشتن یک سبک زندگی ناسالم می تواند شما را با مشکل کاهش بینایی در زمان میانسالی و جوانی و حتی در دوران کودکی نیز با مشکل کاهش بینایی مواجه سازد. در مقابل یک سبک زندگی سالم به طور قابل توجهی خطر مشکلات سلامت چشم و کاهش بینایی را کاهش می دهد.

مطالعات انجام شده در این باره نشان داده اند که برخی از مواد مغذی مانند روی، مس، اسیدهای چرب امگا 3، زآگزانتین، لوتئین، ویتامین C، ویتامین E و بتاکاروتن ممکن است خطر کاهش سلامت چشم را تا 25 درصد کاهش دهند. در اینجا، به شواهد مربوط به 10 غذای غنی از مواد مغذی برای تقویت سلامت چشم می پردازیم.

ده مورد از بهترین غذاها برای حفظ سلامت چشم:

  • ماهی

بسیاری از ماهی ها منابع غنی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

ماهی های روغنی ماهی هایی هستند که در روده و بافت بدن خود دارای روغن هستند، بنابراین خوردن آنها سطوح بالاتری از روغن ماهی غنی از امگا 3 را ارائه می دهد. ماهی هایی که حاوی مفیدترین سطوح امگا 3 هستند عبارتند از:

ماهی تن

ماهی سالمون

ماهی قزل آلا

ساردین

شاه ماهی

برخی از مطالعات نشان داده اند که روغن ماهی می تواند خشکی چشم را درمان کند (خشکی چشم از صرف زمان زیاد برای نگاه کردن به کامپیوتر ایجاد می شود).

  • آجیل و حبوبات

آجیل نیز سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 است. آجیل همچنین حاوی سطح بالایی از ویتامین E می باشد که از چشم در برابر انواع فشار و آسیب ها محافظت می کند. مغزها و حبوباتی که برای سلامت چشم مفید هستند عبارتند از:

گردو

بادام هندی

بادام زمینی

عدس

  • دانه ها

دانه ها مانند آجیل و حبوبات سرشار از امگا 3 هستند و منبع غنی ویتامین E می باشند. دانه های سرشار از امگا 3 عبارتند از:

دانه چیا

دانه کتان

دانه شاهدانه

  • مرکبات

مرکبات سرشار از ویتامین C هستند؛ درست مانند ویتامین E، ویتامین C نیز یک آنتی اکسیدان است که توسط انجمن بینایی سنجی آمریکا برای مبارزه با آسیب های چشمی توصیه می شود.

مرکبات غنی از ویتامین C عبارتند از:

لیمو

پرتقال

گریپ فروت

  • سبزیجات سبز برگ

سبزیجات دارای برگ سبز سرشار از لوتئین و زآگزانتین هستند و همچنین منبع خوبی از ویتامین C دوستدار چشم می باشند. اسفناج از جمله سبزیجات سبز برگ معروف در این زمینه می باشد.

  • هویج

هویج سرشار از ویتامین A و بتاکاروتن است. بتا کاروتن ماده ای است که به هویج رنگ نارنجی می دهد. تحقیقات در مورد نقش بتاکاروتن در بینایی نتایج متفاوتی را ارائه می دهد، اما در هر حال بدن برای ساخت ویتامین A به این ماده مغذی نیاز دارد.

  • سیب زمینی شیرین

سیب زمینی شیرین، درست مانند هویج، سرشار از بتاکاروتن است. این دو ماده غذایی همچنین منبع خوبی از آنتی اکسیدان ویتامین E هستند.

  • گوشت گاو

گوشت گاو سرشار از روی می باشد و سلامت چشم را در دراز مدت تامین می کند. روی می تواند منجر به تعویق و به تاخیر انداختن کاهش بینایی و سایر آسیب های چشمی مرتبط با گذر زمان شود. خود چشم حاوی سطوح بالایی از روی، به ویژه در شبکیه و بافت عروقی اطراف شبکیه است. گوشت هایی مانند سینه مرغ نیز حاوی روی هستند، اما در سطوح پایین تری نسبت به گوشت گاو قرار دارند.

  • تخم مرغ

تخم مرغ منبع عالی لوتئین، زآگزانتین، ویتامین C، ویتامین E و روی است که می تواند خطر کاهش بینایی را تا حد زیادی کاهش دهد.

  • آب

آب، این مایع ضروری برای حیات برای سلامت چشم نیز حیاتی است.  نوشیدن آب زیاد می تواند از کم آبی بدن جلوگیری کند و علائم خشکی چشم را نیز کاهش دهد.

 

ده مورد از بهترین غذاها برای حفظ سلامت چشم

میزان مصرف روزانه توصیه شده (از طرف آکادمی چشم پزشکی آمریکا) برای هریک از این مواد مغذی

میزان مصرف روزانه هر یک از این مواد مغذی برای مقابله با خطر کاهش بینایی مطابق با مقادیر تعیین شده از طرف آکادمی چشم پزشکی آمریکا عبارتند از:

  • 500 میلی گرم ویتامین C
  • 400 واحد ویتامین  E
  • 10 میلی گرم لوتئین
  • 2 میلی گرم زآگزانتین
  • 80 میلی گرم اکسید روی
  • 2 میلی گرم اکسید مس

در صورتی که با انجام آزمایشات مربوطه پزشک به شما توصیه کرد که رژیم غذایی تان تامین کننده نیاز بدن شما به این مواد مغذی نمی باشد و بایستی از انواع مکمل های غذایی استفاده نمایید می توانید از خدمات ما در داروخانه آنلاین دارومارکت برای این منظور استفاده کنید. ما در داروخانه آنلاین خود انواع ویتامین ها و مولتی ویتامین های حاوی این مواد مغذی را به شما ارائه می کنیم تا با مصرف آنها در کنار رژیم غذایی سالم خود بتوانید سلامت چشمان تان را حفظ و از دچار شدن به مشکلاتی همچون کاهش بینایی جلوگیری به عمل آورید. کارشناسان کادر پشتیبانی ما علاوه بر ثبت سفارشات خرید، در مورد پاسخ به سوالات شما پیش از خرید نیز به ارائه مشاوره پزشکی می پردازند.

سایر نکات لازم برای تامین سلامت چشم

 

سایر نکات لازم برای تامین سلامت چشم

با توجه به توصیه های آکادمی چشم پزشکی آمریکا، استراتژی های زیر می توانند به اطمینان از سلامت چشم و تا حد زیادی به از بین بردن خطر کاهش بینایی کمک کنند:

  • استفاده از عینک آفتابی در بیرون، زیرا قرار گرفتن در معرض بیش از حد خورشید می تواند باعث آب مروارید شود.
  • ترک سیگار
  • معاینه منظم چشم، به خصوص اگر سابقه خانوادگی کاهش بینایی و بیماری های چشمی وجود داشته باشد.
  • استفاده از محافظ چشم هنگام کار با محرک های احتمالی چشم یا مواد شیمیایی خطرناک
  • همچنین همانطور که در بالا نیز بدان اشاره کردیم جهت حفظ چشم ها از فشار ناشی از کامپیوتر بایستی هر 20 دقیقه یک بار به مدت 20 ثانیه به چیزی در فاصله 20 فوتی نگاه کنید تا سلامت چشمان شما حفظ و از آسیب هایی چون کاهش بینایی جلوگیری نمایید.

دیابت و کاهش بینایی

دیابت را می توان نه تنها عامل کاهش بینایی بلکه عامل اصلی نابینایی در نظر گرفت. افراد مبتلا به دیابت باید به دقت سطح قند خون خود را کنترل کنند، داروهای تجویز شده از طرف پزشک را دقیقاً مطابق با تجویز مصرف کنند و مصرف کربوهیدرات ها را مدیریت نمایند.

درمان زودهنگام مشکلات سلامت چشم همچون کاهش بینایی نیز می تواند از بدتر شدن مشکل جلوگیری کند. بنابراین افرادی که متوجه تغییراتی در بینایی خود می شوند باید با مراجعه به چشم پزشک یک معاینه جامع چشم انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *